V Forum Wymiany Doświadczeń Interesariuszy ZSK – o czym rozmawialiśmy?

2 tygodni temu

To było bardzo intensywne i inspirujące spotkanie, podczas którego:

  • słuchaliśmy o różnych formach uczenia się doradców zawodowych, związanych z nowymi wyzwaniami i nowymi umiejętnościami potrzebnymi w pracy doradcy;
  • dyskutowaliśmy o tym, co należy samemu umieć, aby skutecznie wspierać innych w ich rozwoju;
  • zapoznaliśmy się z najlepszymi praktykami wykorzystania ZSK w doradztwie zawodowym
  • służyliśmy radą;
  • wymienialiśmy się doświadczeniami i dobrymi praktykami;
  • rozmawialiśmy i nawiązywaliśmy kontakty.

Wiedzą i doświadczeniem dzielili się nie tylko zaproszeni eksperci i praktycy. Również uczestnicy chętnie włączali się do dyskusji, prezentując swoje przemyślenia, wątpliwości, pomysły i doświadczenia z pracy zawodowej.

Kluczowe wnioski z dyskusji:

  1. Podkreślenie roli mocnych stron uczniów:
    Zarówno paneliści, jak i uczestnicy zgodzili się, iż w pracy doradczej należy większy nacisk kłaść na identyfikowanie i rozwijanie zasobów oraz mocnych stron uczniów. w tej chwili narzędzia doradcze i praktyki pracy często koncentrują się na deficytach, co wymaga zmiany perspektywy.
  2. Potrzeba mentoringu i organizacji zasobów:
    Uczestnicy wskazali na wartość wsparcia od bardziej doświadczonych doradców, mentoringu i superwizji. Zauważono jednak, iż materiały i narzędzia dostępne dla doradców są rozproszone. Wyrażono potrzebę stworzenia jednego, dobrze zorganizowanego miejsca, które umożliwi wymianę wiedzy, wsparcie i rozwój zawodowy.
  3. Krótkie formy uczenia się:
    W obliczu nowych wyzwań i potrzeb, doceniono rolę krótkich kursów i szkoleń jako uzupełnienia dla długich programów akademickich. Te formy edukacji pozwalają zdobywać praktyczne i aktualne umiejętności.
  4. Kompetencje doradcy w zmieniającym się świecie:
    Zwrócono uwagę, iż doradcy powinni rozwijać zarówno kompetencje miękkie, jak i umiejętności szybkiego przyswajania nowych technologii. Umiejętność korzystania z narzędzi cyfrowych staje się nieodzowna w skutecznym wsparciu rozwoju edukacyjno-zawodowego uczniów.

Jakie wsparcie IBE oferuje doradcom zawodowym?

Uczestnicy zapoznali się również z opracowanymi przez nas narzędziami, które mogą być wsparciem dla doradców i nauczycieli w pracy z młodzieżą: Metodą Bilansu Kompetencji, Moim Portfolio, Kompasem szkolnictwa branżowego oraz chatbotem Zeterką. Po prezentacji narzędzi mieli okazję skorzystania z indywidualnych konsultacji z ekspertkami ZSK i ZRK, które opiekują się danym narzędziem.

  • Metoda Bilansu Kompetencji (MBK) umożliwia rozpoznanie i uporządkowanie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych zdobytych w różnym czasie i miejscu (np. w pracy, na kursach, w szkole). dzięki MBK można także określić predyspozycje i zainteresowania danej osoby pod kątem założonego celu. Daje to pełny obraz jej potencjału opartego na doświadczeniu oraz możliwych kierunków dalszego uczenia się.
  • Moje Portfolio pomaga rozpoznawać, nazywać i dokumentować kompetencje. Pomaga dostrzec swoje mocne strony, obszary i kierunki do rozwoju. Narzędzie do samodzielnej pracy lub z pomocą doradcy.
  • Kompas szkolnictwa branżowego to aplikacja przedstawiająca ponad 200 zawodów i kwalifikacji zawodowych ze szkolnictwa branżowego określonych w podstawach programowych kształcenia w zawodach z roku 2019. Zawody są pogrupowane wg obszarów kształcenia i branż. Pomaga w określeniu ścieżki kształcenia branżowego.
  • czatbotka Zeterka to narzędzie wspierające użytkowników portalu kwalifikacje.gov.pl, którzy przeglądają Zintegrowany Rejestr Kwalifikacji. Pojawia się w prawym dolnym rogu strony Rejestru Kwalifikacji oraz na każdej karcie informacyjnej poszczególnych kwalifikacji. Zeterka została zaprojektowana, aby pomagać osobom odwiedzającym portal nie tylko w poznawaniu Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji lub wyszukiwaniem kwalifikacji, ale również, by zachęcać do poszukiwania dalszych dróg kształcenia albo rozwoju zawodowego.

Wszystkie informacje będą na bieżąco pojawiały się na naszych stronach!

#FunduszeUE

Idź do oryginalnego materiału