Polacy cenią sobie szybkie i wygodne płatności w sieci, do której sięgają coraz częściej w poszukiwaniu atrakcyjnych ofert zakupowych – wynika z najnowszego raportu „Polaków Portfel Własny: trendy e-commerce 2023”, w którym Santander po raz kolejny przygląda się naszym zwyczajom zakupowym.
Co trzeci Polak robi zakupy w sieci i to kilka razy w miesiącu – ujawnia najnowszy raport „Polaków Portfel Własny: trendy e-commerce 2023”. To o 3 proc. więcej niż w zeszłorocznym raporcie. Santander wskazuje również na wzrost liczby osób, które robią zakupy online co tydzień. Jak ujawniają wyniki raportu, ich liczba urosła o 4 proc. (od 11 proc. do 15 proc. r/r). Wiele wskazuje na to, iż to właśnie inflacja popchnęła ich w stronę poszukiwania niższych cen produktów i usług w sieci.
Jaka jest ulubiona metoda płatności Polaków?
Santander przyjrzał się bliżej metodom płatności, po jakie sięgamy w sieci. Bezwzględnym zwycięzcą okazał się być BLIK, którego wybrało aż 62 proc. respondentów. Z BLIKa korzystają głównie osoby młode – od 18 do 29 roku życia oraz osoby ze średnich miast od 50 tyś. Do 250 tys. mieszkańców. Na drugim miejscu uplasował się szybki przelew elektroniczny, po który sięga 55 proc. ankietowanych. Są to przede wszystkim osoby po 40 roku życia, osiągające zarobki powyżej 7 tysięcy złotych netto w górę. Po trzecią na podium opcję – płatność kartą debetową (33 proc.) najchętniej decydują się 50-latkowie i mieszkańcy metropolii. Niewielką popularnością cieszą się również płatności za pobraniem (26 proc.) oraz e-portfele – po opcję Google Pay sięga 17 proc. respondentów.
Przeczytaj również: Zoom na wzorzyste swetry
Badanie „Polaków Portfel Własny: trendy e-commerce 2023” wskazało również na znajomość systemów płatniczych w Polsce. Najwięcej respondentów (94 proc.) wskazało na PayPal. W drugiej kolejności były to Przelewy24 (92 proc.). Podium zamyka PayU z popularnością 90 proc. Wśród ankietowanych. Najmniej respondentów wskazało n a eServices (19 proc.) i Adyen (5 proc.).
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na przełomie września i października 2023 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków kupujących w internecie. Próba n = 1000.
Zdjęcie główne: Unsplash