Wyższa emerytura dla pracujących przed 1999 rokiem. Pod pewnymi warunkami

19 godzin temu

Osoby, które pracowały przed 1999 rokiem mają szansę na wyższą emeryturę, jeżeli dostarczą do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych odpowiednie dokumenty potwierdzające zatrudnienie oraz wysokość wynagrodzenia z tamtego okresu.

Przed wprowadzeniem indywidualnych kont ubezpieczonych w 1999 r., ZUS nie gromadził szczegółowych danych o składkach, dlatego istotne jest udokumentowanie sprzed tej daty. Dzięki temu możliwe jest ponowne przeliczenie świadczenia i potencjalne zwiększenie jego wysokości.

Jakie dokumenty potwierdzają zatrudnienie sprzed 1999 roku?

Jak podaje oficjalna strona ZUS (w zakładce "Świadczenia"), aby ponownie przeliczyć wysokość świadczeń emerytalnych, należy dołączyć dokumenty potwierdzające okresy składkowe i nieskładkowe sprzed 1999 roku. Do najważniejszych należą:

  • świadectwa pracy,
  • zaświadczenia o zatrudnieniu i wynagrodzeniu,
  • umowy o pracę,
  • legitymacje ubezpieczeniowe zawierające wpisy o zatrudnieniu i wynagrodzeniu,
  • wpisy w starych "książeczkowych" dowodach osobistych,
  • zeznania świadków, najlepiej byłych współpracowników.

ZOBACZ: Złe wiadomości dla seniorów. Te osoby nie dostaną "czternastki"

W przypadku braku dokumentów ZUS może przyjąć tzw. dowody szczątkowe lub zeznania świadków - zwłaszcza jeżeli zakład pracy został zlikwidowany, a jego dokumentacja jest niedostępna. Brak pełnej dokumentacji nie przekreśla szans na wyższą emeryturę. Instytucja po otrzymaniu m.in. zeznań, może przyjąć wynagrodzenie minimalne obowiązujące w danym okresie (w przypadku braku innych danych).

Gdzie szukać brakujących dokumentów?

Po 26 latach trudno oczekiwać, iż każda osoba znajdująca się na emeryturze będzie posiadała wszystkie potrzebne dokumenty. Większość z nich można jednak uzyskać w dość prosty sposób - warto zacząć od:

  • kontaktu z byłym pracodawcą lub jego następcą prawnym,
  • zwrócenia się do archiwów państwowych lub komercyjnych, które przechowują dokumentację zlikwidowanych zakładów pracy,
  • skorzystania z pomocy urzędów wojewódzkich lub ministerstw – jeżeli zatrudnienie miało miejsce w jednostce administracji państwowej.

ZOBACZ: Znaczny spadek inflacji. najważniejszy produkt dużo tańszy

Jak złożyć wniosek o ponowne przeliczenie emerytury?

Po skompletowaniu odpowiednich dokumentów, należy złożyć wniosek o ponowne przeliczenie świadczenia. Można to zrobić w placówce ZUS lub za pośrednictwem platformy PUE ZUS. Do wniosku należy dołączyć oryginały dokumentów lub ich kopie poświadczone notarialnie

WIDEO: Wygrać z kryzysem. "Szczerze o pieniądzach" - odc. 272
Idź do oryginalnego materiału