Za nami Forum Instytucji Certyfikujących

3 tygodni temu

Licznie zgromadzeni uczestnicy – przedstawiciele instytucji certyfikujących i podmiotów wnioskujących o uzyskanie uprawnień do certyfikowania – nie tylko mieli okazję wysłuchać interesujących wystąpień merytorycznych, ale również wziąć udział w dyskusji, uzyskać odpowiedzi na nurtujące ich pytania i wymienić się pomysłami. Mieli też możliwość indywidualnych konsultacji z ekspertami IBE (ZSK6, ZRK3), PARP czy przedstawicielami Ministra Koordynatora i ministrów adekwatnych. .

“Takie spotkania są bardzo potrzebne, ponieważ pozwalają naszym interesariuszom uaktualniać swoją wiedzę nt. ZSK, certyfikowania i walidacji oraz zobaczyć nowe konteksty ich działalności, nowe możliwości. My z kolei mamy okazję jeszcze lepiej poznać wyzwania, które przed nimi stoją, zobaczyć perspektywę różnych środowisk, a dzięki temu jeszcze lepiej wspierać instytucje certyfikujące i tych, którzy planują nadawać kwalifikacje wolnorynkowe lub sektorowe.”

— dr Natalia Kopeć-Panek, ekspert główny ds. współpracy z instytucjami certyfikującymi.

Podczas spotkania rozmawialiśmy o:

  • dobrych praktykach współpracy IC i szkół oraz wyzwaniach z tym związanych;
  • możliwości nabywania kwalifikacji wolnorynkowych przez uczniów, w tym o finansowaniu walidacji
  • rozwiązaniach systemowych w zakresie polityki uczenia się przez całe życie finansowanych z Funduszy Europejskich (w tym o: walidacji w podmiotowych systemach finansowania; pilotażu Indywidualnych Kont Rozwojowych; Wojewódzkich Zespołach Koordynacji) s;
  • rejestracji IC w Bazie Usług Rozwojowych i karcie usługi rozwojowej, a także udziale IC w procesie rozliczania usługi;
  • kluczowych zmianach w Ustawie o ZSK;
  • aplikacji E-raporty ZRK, wspierającej IC w wypełnianiu obowiązków sprawozdawczych;
  • aplikacji Moja Walidacja, która – zgodnie z planem – ma wspierać IC w zarządzaniu walidacją (prace jeszcze trwają);
  • potrzebie wzmożonej promocji ZSK i kwalifikacji spoza systemu oświaty i szkolnictwa wyższego
  • kwestii ujednolicenia certyfikatów kwalifikacji wolnorynkowych/ sektorowych.

Wnioski z całego dnia dyskusji przedstawicieli: instytucji certyfikujących i wnioskodawców, MEN i ministrów adekwatnych, środowiska oświatowego, Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości i Instytutu Badań Edukacyjnych:

  • współpraca szkół i IC jest możliwa i pożądana, wymaga jednak by:
    1. szukać sposobu systemowego rozwiązania kwestii finansowania walidacji;
    2. doprecyzować rozwiązania dot. przygotowania uczniów do walidacji (najlepiej pracować nad tym z uwzględnień głosów różnych zainteresowanych środowisk (w tym: szkół,, kuratoriów, MEN, IC, przy wsparciu IBE);
  • potrzeba modyfikacji art. 122a Prawa oświatowego: powinien on być nie tylko, jak obecnie, bazą do rozmów IC i szkoły, ale również dawać możliwość realnej współpracy;
  • ważne, aby IC rejestrowały się w Bazie Usług Rozwojowych i publikowały tam swoje usługi, ponieważ:
    1. BUR jest dobrym kanałem promocji usług, dającym możliwość dotarcia do szerokiego grona odbiorców;
    2. usługi szkoleniowe prowadzące do nabycia kwalifikacji mogą liczyć na większe dofinansowanie niż pozostałe;
    3. IC odnajdują się w języku efektów uczenia się czy doborze metod walidacji, przez co publikowane przez nie Karty Usług Rozwojowych mogą zasilać bazę dobrych praktyk opisywania usług w BUR. Innymi słowy: IC potrzebuje BUR, BUR potrzebuje IC;
  • wracamy do tematu rozpoznawalności certyfikatów kwalifikacji wolnorynkowych/ sektorowych oraz jednego obowiązującego wzoru certyfikatu – IC mówią tu wspólnym głosem: “chcemy być widoczni jako ZSK”.
Forum Instytucji Certyfikujących, 23 października 2024 r.
Forum Instytucji Certyfikujących, 23 października 2024 r.
Forum Instytucji Certyfikujących, 23 października 2024 r.
Forum Instytucji Certyfikujących, 23 października 2024 r.
Forum Instytucji Certyfikujących, 23 października 2024 r.
Forum Instytucji Certyfikujących, 23 października 2024 r.
Forum Instytucji Certyfikujących, 23 października 2024 r.
Forum Instytucji Certyfikujących, 23 października 2024 r.
Forum Instytucji Certyfikujących, 23 października 2024 r.
Forum Instytucji Certyfikujących, 23 października 2024 r.
Forum Instytucji Certyfikujących, 23 października 2024 r.
Forum Instytucji Certyfikujących, 23 października 2024 r.
Forum Instytucji Certyfikujących, 23 października 2024 r.
Forum Instytucji Certyfikujących, 23 października 2024 r.

Jakie wsparcie oferuje Instytut Badań Edukacyjnych, prowadzący projekt ZSK6 i ZRK3, instytucjom certyfikującym?

  • pomoc w zakresie planowania walidacji i przygotowania niezbędnych materiałów (wsparcie bezpośrednie, praca warsztatowa; konsultacje online) – kontakt: [email protected];
  • webinary informacyjne dotyczące: projektowania usługi walidacji i certyfikowania; narzędzi walidacji i materiałów pomocniczych; uzyskiwania uprawnień i obowiązków IC – kolejny cykl webinarów planowany jest na listopad/grudzień 2024);
  • poradniki, ekspertyzy i inne publikacje edukacyjne, m.in. dot. planowania i prowadzenia walidacji czy jej dostępności: narzędzia – walidacja, jak przygotować i przeprowadzić walidację – wskazówki dla instytucji certyfikujących;
  • narzędzia i aplikacje wspierające IC w prowadzeniu działalności, m.in.: Katalog Metod Walidacji, Moje Portfolio, Moja Walidacja;
  • wsparcie IC w zakresie wypełniania obowiązków sprawozdawczych, w tym poprzez aplikację E-raporty ZRK oraz możliwość konsultacji poprzez: [email protected];
  • wsparcie na etapie składania wniosków o uzyskanie uprawnień do certyfikowania (niezbędne instrukcje; helpdesk ZRK: [email protected])
  • możliwość nawiązywania współpracy z ekspertami ds. ZSK w regionach, w tym m.in. w zakresie: konsultacji indywidualnych IC, wspólnej organizacji warsztatów, konferencji, seminariów czy spotkań roboczych, podejmowania wspólnych działań dla branży lub regionu.

#FunduszeUE

Idź do oryginalnego materiału