Licznie zgromadzeni uczestnicy – przedstawiciele instytucji certyfikujących i podmiotów wnioskujących o uzyskanie uprawnień do certyfikowania – nie tylko mieli okazję wysłuchać interesujących wystąpień merytorycznych, ale również wziąć udział w dyskusji, uzyskać odpowiedzi na nurtujące ich pytania i wymienić się pomysłami. Mieli też możliwość indywidualnych konsultacji z ekspertami IBE (ZSK6, ZRK3), PARP czy przedstawicielami Ministra Koordynatora i ministrów adekwatnych. .
“Takie spotkania są bardzo potrzebne, ponieważ pozwalają naszym interesariuszom uaktualniać swoją wiedzę nt. ZSK, certyfikowania i walidacji oraz zobaczyć nowe konteksty ich działalności, nowe możliwości. My z kolei mamy okazję jeszcze lepiej poznać wyzwania, które przed nimi stoją, zobaczyć perspektywę różnych środowisk, a dzięki temu jeszcze lepiej wspierać instytucje certyfikujące i tych, którzy planują nadawać kwalifikacje wolnorynkowe lub sektorowe.”
— dr Natalia Kopeć-Panek, ekspert główny ds. współpracy z instytucjami certyfikującymi.
Podczas spotkania rozmawialiśmy o:
- dobrych praktykach współpracy IC i szkół oraz wyzwaniach z tym związanych;
- możliwości nabywania kwalifikacji wolnorynkowych przez uczniów, w tym o finansowaniu walidacji
- rozwiązaniach systemowych w zakresie polityki uczenia się przez całe życie finansowanych z Funduszy Europejskich (w tym o: walidacji w podmiotowych systemach finansowania; pilotażu Indywidualnych Kont Rozwojowych; Wojewódzkich Zespołach Koordynacji) s;
- rejestracji IC w Bazie Usług Rozwojowych i karcie usługi rozwojowej, a także udziale IC w procesie rozliczania usługi;
- kluczowych zmianach w Ustawie o ZSK;
- aplikacji E-raporty ZRK, wspierającej IC w wypełnianiu obowiązków sprawozdawczych;
- aplikacji Moja Walidacja, która – zgodnie z planem – ma wspierać IC w zarządzaniu walidacją (prace jeszcze trwają);
- potrzebie wzmożonej promocji ZSK i kwalifikacji spoza systemu oświaty i szkolnictwa wyższego
- kwestii ujednolicenia certyfikatów kwalifikacji wolnorynkowych/ sektorowych.
Wnioski z całego dnia dyskusji przedstawicieli: instytucji certyfikujących i wnioskodawców, MEN i ministrów adekwatnych, środowiska oświatowego, Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości i Instytutu Badań Edukacyjnych:
- współpraca szkół i IC jest możliwa i pożądana, wymaga jednak by:
-
- szukać sposobu systemowego rozwiązania kwestii finansowania walidacji;
- doprecyzować rozwiązania dot. przygotowania uczniów do walidacji (najlepiej pracować nad tym z uwzględnień głosów różnych zainteresowanych środowisk (w tym: szkół,, kuratoriów, MEN, IC, przy wsparciu IBE);
- potrzeba modyfikacji art. 122a Prawa oświatowego: powinien on być nie tylko, jak obecnie, bazą do rozmów IC i szkoły, ale również dawać możliwość realnej współpracy;
- ważne, aby IC rejestrowały się w Bazie Usług Rozwojowych i publikowały tam swoje usługi, ponieważ:
-
- BUR jest dobrym kanałem promocji usług, dającym możliwość dotarcia do szerokiego grona odbiorców;
- usługi szkoleniowe prowadzące do nabycia kwalifikacji mogą liczyć na większe dofinansowanie niż pozostałe;
- IC odnajdują się w języku efektów uczenia się czy doborze metod walidacji, przez co publikowane przez nie Karty Usług Rozwojowych mogą zasilać bazę dobrych praktyk opisywania usług w BUR. Innymi słowy: IC potrzebuje BUR, BUR potrzebuje IC;
- wracamy do tematu rozpoznawalności certyfikatów kwalifikacji wolnorynkowych/ sektorowych oraz jednego obowiązującego wzoru certyfikatu – IC mówią tu wspólnym głosem: “chcemy być widoczni jako ZSK”.
Jakie wsparcie oferuje Instytut Badań Edukacyjnych, prowadzący projekt ZSK6 i ZRK3, instytucjom certyfikującym?
- pomoc w zakresie planowania walidacji i przygotowania niezbędnych materiałów (wsparcie bezpośrednie, praca warsztatowa; konsultacje online) – kontakt: [email protected];
- webinary informacyjne dotyczące: projektowania usługi walidacji i certyfikowania; narzędzi walidacji i materiałów pomocniczych; uzyskiwania uprawnień i obowiązków IC – kolejny cykl webinarów planowany jest na listopad/grudzień 2024);
- poradniki, ekspertyzy i inne publikacje edukacyjne, m.in. dot. planowania i prowadzenia walidacji czy jej dostępności: narzędzia – walidacja, jak przygotować i przeprowadzić walidację – wskazówki dla instytucji certyfikujących;
- narzędzia i aplikacje wspierające IC w prowadzeniu działalności, m.in.: Katalog Metod Walidacji, Moje Portfolio, Moja Walidacja;
- wsparcie IC w zakresie wypełniania obowiązków sprawozdawczych, w tym poprzez aplikację E-raporty ZRK oraz możliwość konsultacji poprzez: [email protected];
- wsparcie na etapie składania wniosków o uzyskanie uprawnień do certyfikowania (niezbędne instrukcje; helpdesk ZRK: [email protected])
- możliwość nawiązywania współpracy z ekspertami ds. ZSK w regionach, w tym m.in. w zakresie: konsultacji indywidualnych IC, wspólnej organizacji warsztatów, konferencji, seminariów czy spotkań roboczych, podejmowania wspólnych działań dla branży lub regionu.
#FunduszeUE