Zadowolenie w pracy: ponad 60 proc. Polaków poleciłoby swoją firmę znajomym

1 godzina temu

Polscy pracownicy należą do tych, którzy najwyżej oceniają swoje zadowolenie z pracy. Z najnowszego badania SD Worx „HR & Payroll Pulse Europe 2025” wynika, iż 61,9 proc. osób poleciłoby swoje miejsce pracy znajomemu szukającemu zatrudnienia. To jeden z najwyższych wyników w Europie, który pokazuje, iż dobra atmosfera i relacje w zespole stają się kluczowym elementem decyzji zawodowych. Trend potwierdzają też inne badania – polscy pracownicy coraz większą wagę przywiązują do relacji w miejscu pracy i jakości środowiska zawodowego.

Silne relacje w pracy budują stabilność zatrudnienia


Zależność między dobrymi relacjami a stabilnością zatrudnienia jest coraz wyraźniejsza. Badanie Pracuj.pl wykazało, iż 88 proc. osób pozostających w dobrych relacjach ze współpracownikami deklaruje większe zadowolenie z życia zawodowego, a dla niemal połowy (48 proc.) dobra atmosfera jest powodem, by nie zmieniać pracodawcy. jeżeli relacje są złe, aż 59 proc. osób rozważa odejście.


Podobne wnioski płyną z badania KPMG „Friends at Work 2.0”. Pracownicy wskazują, iż bliskie relacje zwiększają motywację i produktywność, a 87 proc. ankietowanych uznaje je za bardzo ważne – to o 6 pkt proc. więcej niż rok wcześniej. Co istotne, aż 57 proc. respondentów wybrałoby pracę z 10 proc. niższym wynagrodzeniem, jeżeli towarzyszyłaby jej silna, wspierająca relacja w pracy.

Polska w europejskiej czołówce satysfakcji i zaangażowania


W badaniu SD Worx Polacy znaleźli się w gronie najbardziej zadowolonych pracowników. Aż 71,9 proc. deklaruje satysfakcję z pracy, przy średniej europejskiej wynoszącej 69,3 proc. Lepiej wypadli jedynie pracownicy z Holandii i Rumunii (po 77,4 proc.) oraz Norwegowie (75,2 proc.).


Pod względem zaangażowania również plasujemy się wysoko – 70,5 proc. Polaków czuje się związanych ze swoją firmą, przy średniej europejskiej na poziomie 63,2 proc. Wyprzedzają nas jedynie Rumuni (75,8 proc.). Najniższe wskaźniki odnotowano wśród pracowników z Włoch (49,7 proc.).


– jeżeli analizy pokazują, iż z przyjaciółmi na pokładzie pracuje się chętniej i efektywniej, to w interesie firm jest czerpanie z potencjału poleceń pracowniczych w procesie poszukiwania nowych talentów. Jak pokazuje nasze najnowsze badanie, aż 59,5 proc. Polaków uważa, iż ich organizacja jest atrakcyjnym pracodawcą, a 61,9 proc. poleciłoby ją znajomemu, który szuka pracy – mówi Paulina Zasempa, People Country Lead w SD Worx Poland.

Są różnice między kobietami a mężczyznami


Analiza danych wskazuje również na interesujące różnice między płciami. W Europie ogólne zadowolenie z pracy częściej deklarują mężczyźni (69,8 proc.) niż kobiety (68,8 proc.). Podobnie jest z zaangażowaniem – 63,9 proc. mężczyzn wobec 62,3 proc. kobiet.


W Polsce jest odwrotnie. Satysfakcję z pracy częściej deklarują kobiety (73,5 proc.) niż mężczyźni (70,5 proc.). Kobiety wykazują też minimalnie wyższe zaangażowanie (71 proc. wobec 70 proc.). Jednak w kwestii polecania pracodawcy to mężczyźni są bardziej skłonni rekomendować firmę znajomym (62,7 proc. wobec 61 proc.).

Polecenia pracownicze jako narzędzie rekrutacji


Wyniki badania SD Worx wpisują się w rosnące znaczenie programów poleceń pracowniczych. Dla firm to jedno z najskuteczniejszych źródeł rekrutacji, a dla kandydatów – forma weryfikacji kultury organizacyjnej. Dobra atmosfera i wspierające relacje to dziś przewagi konkurencyjne. Zatem organizacje, które je rozwijają, zyskują większe zaangażowanie zespołów i szybciej przyciągają talenty.




Polecamy także:



  • Ponad połowa pracowników używa jednego hasła do kilku kont

  • Średnie długi rosną. Polacy coraz częściej wpadają w spiralę zadłużenia

  • Listopadowy paradoks na rynku pracy. Polacy chorują, ale nie biorą L4

Idź do oryginalnego materiału