
Silne relacje w pracy budują stabilność zatrudnienia
Zależność między dobrymi relacjami a stabilnością zatrudnienia jest coraz wyraźniejsza. Badanie Pracuj.pl wykazało, iż 88 proc. osób pozostających w dobrych relacjach ze współpracownikami deklaruje większe zadowolenie z życia zawodowego, a dla niemal połowy (48 proc.) dobra atmosfera jest powodem, by nie zmieniać pracodawcy. jeżeli relacje są złe, aż 59 proc. osób rozważa odejście.
Podobne wnioski płyną z badania KPMG „Friends at Work 2.0”. Pracownicy wskazują, iż bliskie relacje zwiększają motywację i produktywność, a 87 proc. ankietowanych uznaje je za bardzo ważne – to o 6 pkt proc. więcej niż rok wcześniej. Co istotne, aż 57 proc. respondentów wybrałoby pracę z 10 proc. niższym wynagrodzeniem, jeżeli towarzyszyłaby jej silna, wspierająca relacja w pracy.
Polska w europejskiej czołówce satysfakcji i zaangażowania
W badaniu SD Worx Polacy znaleźli się w gronie najbardziej zadowolonych pracowników. Aż 71,9 proc. deklaruje satysfakcję z pracy, przy średniej europejskiej wynoszącej 69,3 proc. Lepiej wypadli jedynie pracownicy z Holandii i Rumunii (po 77,4 proc.) oraz Norwegowie (75,2 proc.).
Pod względem zaangażowania również plasujemy się wysoko – 70,5 proc. Polaków czuje się związanych ze swoją firmą, przy średniej europejskiej na poziomie 63,2 proc. Wyprzedzają nas jedynie Rumuni (75,8 proc.). Najniższe wskaźniki odnotowano wśród pracowników z Włoch (49,7 proc.).
– jeżeli analizy pokazują, iż z przyjaciółmi na pokładzie pracuje się chętniej i efektywniej, to w interesie firm jest czerpanie z potencjału poleceń pracowniczych w procesie poszukiwania nowych talentów. Jak pokazuje nasze najnowsze badanie, aż 59,5 proc. Polaków uważa, iż ich organizacja jest atrakcyjnym pracodawcą, a 61,9 proc. poleciłoby ją znajomemu, który szuka pracy – mówi Paulina Zasempa, People Country Lead w SD Worx Poland.
Są różnice między kobietami a mężczyznami
Analiza danych wskazuje również na interesujące różnice między płciami. W Europie ogólne zadowolenie z pracy częściej deklarują mężczyźni (69,8 proc.) niż kobiety (68,8 proc.). Podobnie jest z zaangażowaniem – 63,9 proc. mężczyzn wobec 62,3 proc. kobiet.
W Polsce jest odwrotnie. Satysfakcję z pracy częściej deklarują kobiety (73,5 proc.) niż mężczyźni (70,5 proc.). Kobiety wykazują też minimalnie wyższe zaangażowanie (71 proc. wobec 70 proc.). Jednak w kwestii polecania pracodawcy to mężczyźni są bardziej skłonni rekomendować firmę znajomym (62,7 proc. wobec 61 proc.).
Polecenia pracownicze jako narzędzie rekrutacji
Wyniki badania SD Worx wpisują się w rosnące znaczenie programów poleceń pracowniczych. Dla firm to jedno z najskuteczniejszych źródeł rekrutacji, a dla kandydatów – forma weryfikacji kultury organizacyjnej. Dobra atmosfera i wspierające relacje to dziś przewagi konkurencyjne. Zatem organizacje, które je rozwijają, zyskują większe zaangażowanie zespołów i szybciej przyciągają talenty.
Polecamy także:
- Ponad połowa pracowników używa jednego hasła do kilku kont
- Średnie długi rosną. Polacy coraz częściej wpadają w spiralę zadłużenia
- Listopadowy paradoks na rynku pracy. Polacy chorują, ale nie biorą L4

1 godzina temu










![Kukurydza drożeje, świnie mocno w dół. A co z cenami zbóż i nawozów? [Raport rynkowy 21.11.2025]](https://static.tygodnik-rolniczy.pl/images/2025/11/21/547816.webp)