Warszawa, 11.04.2025 (ISBnews) – ZUE chciałoby zacząć startować w przetargach na prace dotyczące kolejowej sieci trakcyjnej w Niemczech jeszcze w tym roku, poinformował prezes Wiesław Nowak.
“Musieliśmy [w Niemczech] zacząć od założenia podmiotu na rynku, co zrobiliśmy. Drugi krok to jest certyfikacja na podstawie posiadanego potencjału, referencji i możliwości, zarówno spółki matki, jak i spółki córki do prac na rynku niemieckim. Na dziś, w dość krótkim czasie, udało nam się uzyskać certyfikację na roboty sieciowe. Jesteśmy w trakcie pozyskiwania certyfikatu na wykonywanie robót torowych” – powiedział Nowak podczas konferencji prasowej.
“Chcielibyśmy zaistnieć, spróbować startować w przetargach związanych z siecią trakcyjną jeszcze w tym roku, ale żeby móc to robić, musimy dopuścić nasze pociągi sieciowe (pojazdy dwutrakcyjne) do jazdy po torach Deutsche Bahn. I to jest w trakcie wykonywania. To jest ostatni krok, który nas dzieli od możliwości składania ofert na rynku niemieckim” – wyjaśnił prezes.
W komentarzu do wyników za 2024 r. spółka podała, iż stale rozwija swoją działalność międzynarodową. W ub.r. m.in. zarejestrowana została niemiecka spółka ZUE Bahnbau GmbH, która uzyskała certyfikację do świadczenia usług budowy sieci trakcyjnej na rynku niemieckim i jest w trakcie procesu prekwalifikacji na budowę nawierzchni torowej w zakresie torów i zwrotnic.
W Polsce spółka startuje w większości przetargów na rynku kolejowym, zadeklarował prezes.
“Poziomy cen oferowanych na przetargach są coraz korzystniejsze dla zamawiającego, rywalizacja jest duża” – dodał.
Zarząd poinformował też, iż spółka może obsługiwać portfel wielkości minimum 1-1,5 mld zł.
“Spokojnie możemy obsługiwać między 1 a 1,5 mld [minimum – wtrącił Nowak]. To zależy też od tego, na jakim etapie są przetargi […]. 1,5 mld zł jesteśmy w stanie przerabiać, dla mnie ważniejsze jest, z jaką marżą” – powiedziała dyrektor finansowa Anna Mroczek.
“Ten backlog powinien być dużo większy, dlatego iż kontrakty kolejowe, w przeciwieństwie do kontraktów miejskich, są długoterminowe. […] To się rozkłada na lata z różną intensywnością wykonywania prac” – zakończył prezes.
W portfelu Grupy ZUE o wartości ok. 1,1 mld zł są w tej chwili kontrakty kolejowe i miejskie na rynku polskim oraz zlecenia kolejowe w Rumunii.
Głównym przedmiotem działalności grupy kapitałowej ZUE jest projektowanie oraz realizacja, w formule generalnego wykonawstwa, kompleksowych usług budowy i modernizacji linii tramwajowych oraz kolejowych, wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Spółka jest notowana na GPW od 2010 r. Skonsolidowane przychody ZUE wyniosły 1,22 mld zł w 2024 r.
(ISBnews)