Preply zapytał Polaków o to, jakie cechy współpracowników ich drażnią, a jakie zasługują na szacunek. 76% Polaków przyznaje, iż nie podobają im się negatywne zachowania kolegów z pracy. Najczęściej narzekamy na … narzekanie, plotkowanie i miganie się od obowiązków. A za co najbardziej cenimy swoich współpracowników? Sprawdźcie!
Atmosfera w pracy jest dla Polaków bardziej istotna niż kariera
Jak wynika z przeprowadzonego w sierpniu badania „Polacy w pracy – w kontekście przejawianych zachowań”, połowa Polaków traktuje swoją pracę przede wszystkim jako źródło utrzymania. Jednocześnie, 59% ankietowanych przyznaje, iż stanowi ona dla nich istotny element życia. Ponad połowa ankietowanych (54%) odpowiedziała, iż czerpie z niej satysfakcję. Jednym z najważniejszych elementów jest atmosfera w miejscu pracy, a negatywne zachowania współpracowników mogą nas mocno do firmy zniechęcić.
Co najbardziej psuje atmosferę i osłabia naszą motywację? Polacy najczęściej wskazują na lenistwo oraz próby unikania obowiązków przez współpracowników. Ponad 30% ankietowanych przyznaje, iż obserwowanie tego, jak inni migają się od wykonywania swoich zadań, obniża ich własną produktywność.
Nie bez znaczenia pozostaje też wpływ otaczających ludzi na nasze samopoczucie. Wśród zachowań, które najczęściej psują nam nastrój znalazły się, między innymi: donoszenie na współpracowników (44%) oraz brak szacunku (40%).
Efekt posiadania toksycznych kolegów z pracy? Aż 13% ankietowanych otwarcie przyznaje, iż nie lubi ludzi z którymi pracuje.
Chcesz być lubiany w pracy? Dość narzekania i plotkowania!
Badanie Preply pokazało, iż Polacy zawsze znajdą powód, by nieco pozrzędzić. Konieczności wysłuchiwania narzekania współpracowników doświadczyła aż połowa ankietowanych. Czego dotyczą te narzekania? Głównie są to zarobki (33%), szefostwo i firma (9%), oraz nadmiar pracy (8%). Co ciekawe, aż 9% osób zapytanych o najczęstsze przyczyny narzekań ich kolegów wskazało na… wszystko.
– Wyniki badania potwierdzają pewien stereotyp, ale jednocześnie widać, iż ta łatka narzekającego narodu zaczyna Polaków uwierać. To interesujący paradoks – nie lubimy słuchać narzekań innych ludzi, ale sami nie potrafimy się przed nim powstrzymać. W środowiskach międzynarodowych nadmierne narzekanie nie jest mile widziane – komentuje Gina Sole, digital PR manager w Preply.
Równie niepożądanym zachowaniem w pracy, jest dla Polaków plotkowanie (49%). Tuż za nim uplasowało się lenistwo, na które wskazuje 1/3 ankietowanych, a kolejna w rankingu uplasowała się zawiść (27%).
Zachowania, na które nie zwracamy większej uwagi, to: małomówność (15%), nietolerancja (17%), brak poczucia humoru (18%) i spóźnialstwo (21%).
Uczciwość największą wartością
Preply zapytał też ankietowanych o to, jakie cechy najbardziej cenią u kolegów z pracy. Zdecydowana większość – bo niemal 40% – wskazała na uczciwość. Co trzecia osoba przyznała, iż najbardziej ceni sobie rzetelność i sumienność oraz zaangażowanie w powierzone obowiązki.
Polacy słyną ze swojej pracowitości i staranności. Nie dziwi zatem, iż tego samego oczekują od innych. Rzeczywistość nie jest jednak tak kolorowa, jak moglibyśmy sobie tego życzyć. Jak pokazują wyniki badania, uczciwość oraz rzetelność są spotykane rzadziej, niż można by tego oczekiwać. Z kolei komunikatywność i poczucie humoru to cechy, na które natknąć się można najłatwiej.
Źródło: Preply