55% Polaków deklaruje wybór polskich technologii, faktycznie robi tak 35%

1 dzień temu

Wybieranie polskich rozwiązań technologicznych w przypadku zakupów systemu i usług technologicznych deklaruje 55% badanych przez polski ClickMeeting. Jednocześnie 35% badanych przyznaje, iż faktycznie korzysta z polskiego oprogramowania.

„Ponad połowa Polek i Polaków – 55% – deklaruje, iż przy podejmowaniu decyzji o zakupie systemu i usług technologicznych kieruje się patriotyzmem konsumenckim, czyli preferuje produkty polskiego pochodzenia. Przekonanie, iż stwierdzenie 'dobre, bo polskie’ – często używane w odniesieniu do krajowej żywności – ma zastosowanie również w przypadku firm dostarczających oprogramowanie, wyraża 64% respondentów. To wnioski z najnowszego reprezentatywnego badania ClickMeeting, lidera polskiego rynku narzędzi do webinarów, spotkań online oraz wsparcia pracy zdalnej i hybrydowej” – czytamy w komunikacie poświęconym badaniu.

Podobnie wygląda to w przypadku produktów z innych kategorii, przy których wyborze patriotyzmem konsumenckim kieruje się 58% badanych. W tej grupie taka postawa najczęściej dotyczy zakupu odzieży, obuwia i dodatków (67%), artykułów spożywczych (65%) oraz sprzętu RTV i AGD (47%), podano także.

„Mimo powyższych deklaracji 35% badanych przyznaje, iż faktycznie korzysta z polskiego oprogramowania. W przypadku blisko połowy z tej liczby jest to chat lub komunikator. Nieco ponad 1/4 wskazała platformę do wydarzeń online i webinarów, a po 19% – platformę edukacyjną lub szkoleniową oraz oprogramowanie księgowe. Niecałe 10% wszystkich respondentów używałoby polskiego oprogramowania, gdyby miało taką możliwość, a 44% nie zna pochodzenia wykorzystywanych przez siebie programów. Aż 28% byłoby skłonne zapłacić więcej za program czy usługę ze względu na jego lub jej polskie pochodzenie” – wymieniono dalej w materiale.

Prawie 30% badanych zdarzyło się korzystać z systemu lub usługi online, myśląc, iż to produkt zagraniczny, po czym odkryło, iż pochodzą z Polski. Blisko 85% z nich było pozytywnie zaskoczonych, natomiast 7% zareagowało negatywnym zaskoczeniem, wskazano także.

Badanie przeprowadzono we wrześniu 2024 r. na reprezentatywnej grupie 1000 osób w wieku od 18 do 65 lat.

ClickMeeting to polska firma, która powstała w 2011 roku i udostępnia aplikację na całym świecie w 8 wersjach językowych. Platforma do webinarów, czyli rodzaju seminarium prowadzonego za pośrednictwem internetu, działa w przeglądarce internetowej.

Źródło: ISBnews

Idź do oryginalnego materiału