7 największych spółek modowych na świecie. Kogo warto obserwować?

fashionbiznes.pl 1 rok temu

Koncerny odzieżowe mają największy udział w sektorze mody, sterując na co dzień jej losami. Przyglądamy się największym gigantom w branży fashion, którzy notują największe przychody i cieszą się największą popularnością wśród kupujących.

LVMH

Francuski koncern z siedzibą w Paryżu. Wśród luksusowych marek modowych w portfolio LVMH wymienia się: Louis Vuitton, Dior, Givenchy, Kenzo, Loewe, Fendi, Céline, Donna Karan, Marc Jacobs, Moynat, Emilio Pucci, Berluti, StefanoBi, Thomas Pink czy Nowness. Portfel marek uzupełniają prestiżowe marki alkoholi: Moët&Chandon, Dom Pérignon, Ruinart czy Hennessy. Historia grupy sięga 1593 roku, kiedy powstał najstarszy z brandów LVHM – Château d’Yquem, wytwórca win. Za datę założenia koncernu uznaje się jednak rok 1987. Jego prezesem jest biznesmen Bernard Arnault, w tej chwili tytułowany najbogatszym człowiekiem na świecie. W ponad 60 markach z portfolio spółki pracuje około 64 tysiące osób. Holding wyjątkowo troszczy się o francuską sztukę, jest również zaangażowany w różnego rodzaju akcje humanitarne i prospołeczne. Ponadto od 2013 roku organizuje konkurs o nagrodę LVMH Prize, który został stworzony, aby wspierać młodych projektantów mody. Koncern będzie również sponsorem Igrzysk Olimpijskich w Paryżu w 2024.

W kwietniu 2023 roku wartość rynkowa koncernu przekroczyła 500 mld USD. LVMH stał się tym samym pierwszą w historii europejską firmą z tak wysoką wyceną.

Kering

Francuska grupa z siedzibą w Paryżu posiada szeroki portfel marek luksusowych. Wśród najsłynniejszych logo w portfolio Grupy wymienia się: Gucci, Yves Saint Laurent, Bottega Veneta, Alexander McQueen, Stella McCartney czy Balenciaga. W czerwcu 2023 do portfolio Grupy dołączyła marka Creed, jedna z najbardziej luksusowych i prestiżowych marek perfumeryjnych na świecie. W sierpniu 2023 firma nabyła 30 proc. Udziałów w domu mody Valentino za kwotę 1,7 miliarda euro. Kering posiada również udziały w popularnej marce sportowej Puma.

Historia Grupy Kering sięga 1963 roku. W latach 2005-2013 znana była pod nazwą PPR. Od 2005 roku spółka kierowana jest przez François-Henri Pinaulta, który przewodniczy również fundacji Kering, zajmującej się problemem przemocy wobec kobiet na świecie. Oprócz tego holding angażuje się w wiele innych działań społecznych, wspiera rozwój młodych talentów i współpracuje z uczelniami artystycznymi. Aktualnie zatrudnia 42 tysiące pracowników, a marki do niej należące są dystrybuowane w ponad 120 krajach. Spółka wchodzi w skład indeksu CAC 40. W czerwcu 2023 przychody Grupy sięgnęły 5,07 miliarda euro.

Inditex

Założona w 1963 roku hiszpańska spółka modowa, to bez wątpienia jedna z najpopularniejszych firm w branży mody i największa grupa fast fashion na świecie. Sztandarową marką Inditexu jest Zara, której pierwszy sklep powstał w 1975 roku. Sztandarową marką Inditexu jest Zara, której pierwszy sklep powstał w 1975 roku.W portfolio Inditexu znajdują się również: Bershka, Stradivarius, Pull & Bear, Oysho, Massimo Dutti, Zara Home i Lefties. Założyciel, Amancio Ortega, w 2015 roku trafił na pierwsze miejsce listy najbogatszych ludzi świata, wyprzedzając choćby Billa Gatesa.

Od 1 kwietnia 2022 na czele hiszpańskiego imperium stoi Marta Ortega, córka twórcy koncernu. 39-letnia córka Amancio Ortegi i jego drugiej żony Flory Pérez Marcote, z odzieżowym gigantem związana jest zawodowo już od ponad 15 lat.

Inditex obecny aktualnie jest na 213 światowych rynkach. Wartość rynkowa hiszpańskiej spółki szacowana jest aktualnie na 120 miliardów euro. Zysk netto w pierwszym kwartale 2023 wynosił 16,9 miliardów euro, co świadczy o niemal 14 proc. wzroście rdr.

Przeczytaj również: Nowa wizja Zary – na czym polega? Flagowy sklep w Galerii Mokotów, drugi obieg i ekomateriały

H&M Group

Szwedzka grupa H&M to jedna z najbardziej znanych w Polsce spółek sektora mody. Firmie przewodniczy Stefan Persson, jednocześnie jej główny udziałowiec. Jak podaje Forbes, Presson z majątkiem sięgającym ponad 13,5 miliardów dolarów, jest w tej chwili najbogatszym człowiekiem w Szwecji.

Modowy gigant może pochwalić się szerokim portfolio marek oferujących codzienną modę: H&M, &Other Stories, Weekday czy Monki. W portfolio grupy znajdziemy również brandy, których nie dostaniemy w Polsce stacjonarnie, czyli Arket i Afound.

W kwietniu br. Grupa H&M zapowiedziała duże zmiany w portfelu marek. Spółka planuje wskrzesić młodzieżową markę Cheep Monday, który był w posiadaniu Grupy do 2018 roku. Odświeżony brand ma połączyć się wraz z Monki i działać wspólnie pod szyldem marki Weekday. W 2023 roku innowacyjnym krokiem spółki było otwarcie pierwszego stacjonarnego salonu pod szyldem H&M Beauty.

W 2020 roku H&M otrzymał tytuł lidera w Indeksie Przejrzystości Mody 2020 opracowanym przez organizację Fashion Revolution. Grupa H&M zatrudnia w tej chwili ponad 150 000 pracowników na całym świecie. Grupa aktywnie podkreśla swoje zaangażowanie w walce o równouprawnienie, bowiem 71 proc. stanowisk kierowniczych w firmie jest obsadzonych jest przez kobiety.

PVH

Amerykański koncer PVH Corp. (znany wcześniej pod nazwą Phillips-Van Heusen Corporation) jest właścicielem takich marek modowych jak Tommy Hilfiger, Calvin Klein, Warner’s, Olga i True & Co. Na licencji spółki działają również Kenneth Cole New York oraz Michael Kors. Firmą założoną w 1881 roku przez Emanuela Chirico zarządza w tej chwili Stefan Larsson. Spółka zatrudnia ponad 21 tysięcy pracowników na całym świecie. PVH dostarcza produkty najbardziej znanym domom towarowym. Aktywnie sprzedaje także ubrania w ponad 700 sklepach outletowych. W drugim kwartale 2023 roku spółka uzyskała sięgający ponad dwa miliardy dolarów.

VF Corp

Amerykańska spółka modowa powstała w 1989 roku. VF Corp notowane jest na Giełdzie Papierów Wartościowych w USA. Wśród marek odzieżowych z portfela VF Corp zaliczamy pionierów mody outdoorowej, w tym Vans, The North Face, Timberland, East Pack, Dickies czy Npapiri. W 2020 roku Grupa weszła w posiadanie całościowych udziałów streetwearowej marki Supreme. Transakcja opiewała na 2,1 miliarda dolarów. w tej chwili wartość rynkowa VF Corp szacowana jest na kwotę 7 miliardów dolarów.

Tapestry

Tapestry to amerykańska spółka z sektora modowego pod parasolem której mieściły się marki Coach, Kate Spade New Yorks, czy Stuart Weitzman. Do 2017 roku spółka działała pod szyldem Coach. W sierpniu 2023 Grupa dokonała zaskakującej transakcji, przejmując całość modowej spółki Capri Holdings. Tym samym do portfolio Tapestry trafiły kolejno: Jimmy Choo, Michael Kors i Versace. Wartość transakcji opiewała na kwotę 8,5 miliardów dolarów. Dzięki tej decyzji biznesowej prawdopodobnie jesteśmy świadkami powstania nowego giganta modowego. Kolejne lata pokażą, czy spółka namiesza na rynku towarów luksusowych oraz czy będzie w stanie prześcignąć europejskie spółki jak LVMH czy Kering.

Dowiedz się więcej: Właściciel marki Coach przejmuje Jimmy’ego Choo, Michaela Korsa i Versace

Zdjęcie główne: Pexels

Idź do oryginalnego materiału