AI nie zlikwiduje Twojego etatu, ale Twoje umiejętności mają datę ważności

3 godzin temu

Rynek pracy wkracza w erę „wielkiej re-specjalizacji”, w której to nie stanowiska, a konkretne zestawy kompetencji mają swoją datę ważności.

Taki był główny wniosek ze „Śniadania AI”, zorganizowanego przez międzynarodową firmę doradczą Cushman&Wakefield (C&W), które kilka dni temu odbyło się w stołecznym budynku The Warsaw HUB, gdzie eksperci z branży technologicznej i HR dyskutowali o przyszłości organizacji w świecie sztucznej inteligencji.

„Śniadania AI” to format, który ma pomagać lepiej zrozumieć szanse i wyzwania płynące z upowszechniania się coraz bardziej zaawansowanych narzędzi wykorzystujących sztuczną inteligencję.

– Narracje o masowych zwolnieniach wywołanych przez AI są przesadzone. Jednak ignorowanie faktu, iż – według World Economic Forum – blisko połowa dzisiejszych kompetencji straci na wartości w ciągu najbliższych lat, jest błędem. Kluczem do sukcesu nie jest obrona zajmowanego stanowiska, ale proaktywne zarządzanie swoim portfelem umiejętności. Koncepcję „pracy na całe życie” ostatecznie zastępuje idea „uczenia się przez całe życie” – zauważył Maciej Mazurek, CEO Bee Talents, ekspert wspierający procesy HR w firmach z sektora IT, który otworzył spotkanie

Firma przyszłości, czyli organizacja oparta na umiejętnościach

– Musimy odejść od myślenia w kategoriach sztywnych stanowisk na rzecz budowania kultury opartej na kompetencjach. Talent to nie zasób, którym się zarządza. To potencjał, który się uaktywnia. Firmy, które to zrozumieją i zainwestują w rozwój swoich ludzi, zyskają ogromną przewagę. Zwłaszcza iż budowanie talentów wewnątrz organizacji jest choćby 3-krotnie tańsze niż pozyskiwanie ich z rynku – mówiła Anna Proch, CEO Edutailor.ai oraz Zeox SA.

Jako przykłady podała firmę Unilever, która zaoszczędziła 7 mln dolarów na rekrutacji dzięki wewnętrznej giełdzie projektów, oraz IBM, gdzie każdy dolar zainwestowany w reskilling przyniósł 30 dol. zwrotu. Kluczowym wskaźnikiem sukcesu nowoczesnej organizacji staje się tzw. „Skill Gap Velocity” – czyli szybkość, z jaką firma jest w stanie zamykać luki w kluczowych kompetencjach.

Rynek pracy: fakty kontra mity

Wg badań przeprowadzonych w tym roku przez NASK i ILO (International Labour Organization), 41,3 proc. ankietowanych obawia się spadku zarobków w swoich branżach w konsekwencji rozwoju GenAI, a 29,3 proc. – redukcji zatrudnienia ze względu na automatyzację zadań. Tymczasem eksperci „Śniadania AI” przytoczyli dane, z których wynika, iż strach przed utratą pracy jest większy niż realne zagrożenie. – W kategoriach takich jak AI, Machine Learning, Data czy Cybersecurity obserwujemy ogromny, choćby 70-procentowy wzrost liczby ofert pracy. Jednocześnie widzimy stagnację w tradycyjnych rolach biurowych, co dobitnie pokazuje, gdzie tak naprawdę zachodzi zmiana i jaki jest kierunek ewolucji rynku – tłumaczyła Dagna Frydrych, Head of Growth Marketing w Just Join IT.

Z kolei Kamil Osiecki, CEO Ideamotive podkreślił, iż w świecie, w którym AI coraz sprawniej automatyzuje zadania, na wartości zyskują kompetencje czysto ludzkie. – Firmy zawsze będą płacić za branie odpowiedzialności. To, wraz z zaangażowaniem, są cechy, na które popyt nigdy nie zniknie. Technologia może być narzędziem, ale nie zastąpi człowieka w strategicznym myśleniu i ponoszeniu odpowiedzialności za końcowy wynik – stwierdził Osiecki.

Wnioski dla biznesu

Rewolucja AI to ogromna szansa dla tych, którzy potrafią myśleć w kategoriach umiejętności, potencjału i ciągłego rozwoju. Najważniejsze wnioski dla pracowników i pracodawców to:

  • Adaptacyjność jest nową walutą – zdolność do szybkiej nauki i oduczania się jest cenniejsza niż wieloletnie doświadczenie w jednej, schyłkowej technologii.
  • Odpowiedzialność i zaangażowanie w cenie. Tam, gdzie AI automatyzuje zadania, ludzka odpowiedzialność za procesy i wyniki staje się kluczowym zasobem.
  • Koniec z biernością – pracownicy muszą proaktywnie testować nowe narzędzia, a firmy tworzyć kulturę eksperymentowania i wewnętrznej mobilności, zamiast polegać wyłącznie na drogiej rekrutacji zewnętrznej.

– Tworząc ekosystem The Warsaw HUB, od początku stawialiśmy na budowanie społeczności i dostarczanie naszym najemcom wartości dodanej, która wykracza poza samo biuro – podsumowała Sylwia Wiszowata-Łazarz, Head of Marketing, Asset Services z Cushman & Wakefield, międzynarodowej firmy doradczej zarządzającej budynkiem The Warsaw HUB.

Więcej: https://cushwake.prowly.com/428350-sztuczna-inteligencja-nie-zlikwiduje-twojego-etatu-ale-twoje-umiejetnosci-maja-date-waznosci
www.cushmanwakefield.com.
Idź do oryginalnego materiału