Jak wynika z najnowszych danych, małe i średnie przedsiębiorstwa nie planują swoich budżetów, wolą improwizować w tej kwestii. Zaledwie 24% z nich ma zaplanowane wydatki na 2024 rok.
Planowanie budżetu jest najważniejsze dla efektywnego prowadzenia biznesu. Pozwala przewidywać wydatki i wpływy do firmy. Jednak jak pokazuje badanie „2024 rok z perspektywy mikro, małych i średnich przedsiębiorstw” przeprowadzone przez Kaczmarski Group, zaledwie 24% firm z sektora MŚP ma zaplanowany budżet na cały rok. Trochę więcej, bo 28% rozpisało swoje wydatki na pół roku. W opozycji są firmy, zatrudniające do 9 pracowników. 45% z nich przyznaje, iż nie przygotowuje budżetu.
„Najwięcej, bo 28% firm, ma zaplanowany budżet na pół roku. Jedynie 24% ma już rozplanowany cały rok, a co czwarta firma w ogóle nie prowadzi planowania budżetu, tylko podejmuje decyzje z dnia na dzień. Tymczasem to właśnie prognozowanie przychodów i kosztów determinuje bezpieczeństwo finansowe firmy. Bez takiego zestawienia trudno w ogóle podejmować najważniejsze decyzje biznesowe. Jeszcze trudniej wyznaczać sobie cele i kierunki rozwoju. To jak dryfowanie po oceanie bez mapy” – zauważa Adam Łącki, prezes zarządu Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej.
Warto przeczytać: Wzrost płacy minimalnej, podwyżka ZUS. Ważne zmiany w 2024 roku
Sektor MŚP stroni od planowania budżetu
Kaczmarski Group przeprowadził badanie na grupie 620 firm z sektora małych i średnich przedsiębiorstw, aby sprawdzić jak są przygotowane na 2024 rok. Okazuje się, iż zaledwie 24% ankietowanych ma przygotowany budżet na 12 miesięcy. Warto podkreślić, iż zwolennikami planowania długoterminowego są przede wszystkim firmy budowlane i produkcyjne oraz częściej spółki niż jednoosobowe działalności gospodarcze.
Na planowaniu budżetu skupiają się głównie firmy zatrudniające od 50 do 249 pracowników. Blisko 30% z nich z wyprzedzeniem kalkuluje swoje przychody oraz wydatki. Jak pokazują dane, im mniejsza firma tym mniejsze przygotowanie. 45% mikrofirm w kwestii finansów podejmuje decyzje z dnia na dzień, nie myśląc długoterminowo o budżecie.
Ankietowanym zadano pytanie, z jakim wyprzedzeniem planują swoje mniejsze wydatki w 2024 roku. 24% z nich odpowiedziało, iż zabudżetowało pierwsze 6 miesięcy roku. 23% patrzy z rocznym wyprzedzeniem na budżet, a 22% wydatkuje z kwartału na kwartału. Natomiast 16% firm dokonuje zakupów na bieżąco.
Sytuacja wygląda nieco inaczej przy większych inwestycjach. Mowa o zakupach maszyn, sprzętów czy samochodów bądź wynajmie lokalu. W tym przypadku 30% firm z sektora MŚP planuje takie wydatki z rocznym wyprzedzeniem.
„Prowadzenie budżetu oraz określenie możliwych wydatków, jakie firma będzie musiała ponieść w najbliższym czasie, pozwala jej zabezpieczyć swoje finanse. Ta wiedza jest niezbędna do optymalizacji kosztów i ochrony płynności. Badanie Kaczmarski Group pokazuje jednak, iż w segmencie MŚP nie jest to reguła i w przedsiębiorstwach istnieją wyraźne różnice w zarządzaniu finansami. Ogromny wpływ na sposób planowania budżetu i wydatków mają przede wszystkim: wielkość firmy, branża oraz profil działalności” – podsumowuje Adam Łącki, prezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów.
Źródło: Krajowy Rejestr Długów