Czy można mieć dwie umowy o pracę? Prawo mówi jasno. Warto o tym pamiętać, inaczej będą kłopoty

4 dni temu
Zdjęcie: Czy można mieć dwie umowy o pracę? Fot. Gabrielle Henderson / Unsplash


Polacy uważani są za jednych z najbardziej zapracowanych w całej Unii. Pracujemy na kilku umowach, często łącząc etat z kolejnymi zleceniami, a zdarzają się też przypadki pracy "na czarno". To czasem konieczność, czasem wolny wybór. A czy można mieć dwie umowy o pracę?
Teoretycznie prawo nie zabrania zawierania dwóch umów o pracę. Podejmowanie dodatkowych etatów ma różne przyczyny, niekoniecznie finansowe. Nie ma znaczenia, czy chodzi o łączenie pracy na pełen etat z zatrudnieniem na część etatu, dwóch etatów częściowych czy, co może już wydawać się trudne i grozić pogorszeniem jakości pracy, dwóch umów na pełen etat.


REKLAMA


Zobacz wideo Ile powinniśmy mieć wolnego? [SONDA]


Czy można mieć dwie umowy o pracę? Sprawdź, czy pracownik musi informować o tym pracodawcę
Pracownik nie ma obowiązku informowania pracodawcy o zawarciu drugiej umowy. Wyjątkiem jest podpisanie umowy o zakazie konkurencji, zgodnie z którą nie możesz pracować w tym samym czasie w tej samej lub podobnej branży, lub zatrudnienie na stanowisku kierowcy. Pamiętaj jednak, iż każda umowa o pracę w pełnym wymiarze godzin wymaga pełnej dyspozycyjności w godzinach pracy i wykonywania poleceń. Pogodzenie dwóch w praktyce może więc w wielu sytuacjach okazać się trudne i skutkować konsekwencjami.


Jakie składki ZUS przy drugiej umowie o pracę? O tym pamiętaj
Dwie umowy o pracę to nie tylko łącznie wyższe zarobki i więcej obowiązków. Pracownikowi przysługuje prawo do urlopu wypoczynkowego przeliczanego zgodnie z etatem u każdego pracodawcy. Od każdej z umów trzeba także odprowadzać składki ZUS, zarówno ubezpieczeń społecznych, jak i zdrowotnych. jeżeli u pierwszego pracodawcy masz część etatu z pensją niższą niż minimalne wynagrodzenie i podejmiesz pracę u innego, co wpłynie na wysokość zarobków przekraczających łącznie płacę minimalną, warto poinformować go o tym. Będzie już bowiem zobowiązany do odprowadzania składki na Fundusz Pracy.


Z każdego stosunku pracy wyliczane są odrębne koszty uzyskania przychodów. Jako osoba składająca rozliczenie roczne musisz jednak pamiętać, iż całość nie może przekroczyć łącznie 4500 zł lub 5400 przy kosztach podwyższonych, a PIT-2 musisz złożyć osobno u każdego z pracodawców.


Wypowiedzenie umowy o pracę za porozumieniem stron (zdjęcie ilustracyjne) Pexels.com / Tima Miroshnichenko


Czy można pracować na dwóch umowach o pracę u tego samego pracodawcy? Uważaj
Praca u jednego pracodawcy na podstawie kilku umów o pracę nie jest zabroniona. Warto jednak pamiętać, iż także w tej sytuacji od każdej z nich muszą być odprowadzane składki zdrowotne i społeczne, a na umowę na czas określony z tym samym pracownikiem w tym samym zakładzie pracy obowiązuje limit (maksymalnie 33 miesiące i maksymalnie 3 umowy, potem pozostaje już tylko umowa na czas nieokreślony), chyba iż taka umowa została zawarta np. na zastępstwo za innego pracownika, dotyczy pracy sezonowej lub pracodawca wskaże "obiektywne przyczyny". Od każdej z umów przysługuje pracownikowi osobny wymiar urlopu. Obie umowy nie mogą dotyczyć tego samego stanowiska i tych samych obowiązków. jeżeli masz ochotę, to zagłosuj w naszej sondzie, która znajduje się poniżej.Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu.Zachęcamy do zaobserwowania nas w Wiadomościach Google.
Idź do oryginalnego materiału