Producent pojazdów użytkowych Daimler Truck chce zwiększyć swoją konkurencyjność w Europie i uzgodnił z Generalną Radą Zakładową najważniejsze punkty dotyczące lokalizacji w Niemczech. Jak powiedzieli Niemieckiej Agencji Prasowej w Leinfelden-Echterdingen członek zarządu Achim Puchert i przewodniczący rady zakładowej Michael Brecht (59), rozwiązania te obejmują zarówno społecznie akceptowalne redukcje zatrudnienia i kompensację składników wynagrodzenia, jak i większą elastyczność personelu poprzez zatrudnienie tymczasowe. Uzgodnione środki dotyczą około 28 000 pracowników.
Według informacji zamieszczonych w magazynie „Manager”, firma zamierza zaoszczędzić około 400 milionów euro na zakupach centralnych, 600 milionów dzięki zwiększeniu produktywności i ostatecznie dzięki niższym kosztom osobowym. Jak szacował na początku roku pewien informator, może to mieć wpływ na choćby 5000 miejsc pracy.
Jeśli chodzi o redukcję personelu, Puchert powiedział, iż w celu jak największego ograniczenia kosztów osobowych w produkcji zostaną wykorzystane naturalne fluktuacje oraz częściowe przejścia na emeryturę. „W przypadku innych funkcji nie uda nam się uniknąć społecznie akceptowalnych redukcji personelu”.
Szczegóły pakietu odprawczego zostaną sfinalizowane w najbliższych tygodniach. Nie ma zwolnień z przyczyn operacyjnych, obowiązuje podwójna dobrowolność. Ponadto część podwyżki płac na rok 2026 zostanie rozliczona z istniejących zbiorowych dodatków płacowych, co ogłosiły obie strony.
Ponadto firma i ogólna rada zakładowa zgodziły się na przedłużenie obecnego zabezpieczenia zatrudnienia do końca 2034 roku. Przewodniczący ogólnej rady zakładowej Brecht powiedział, iż jest to kluczowa kwestia.