Ogłoszenia na portalach pracy pozostają najczęściej wybieranym sposobem poszukiwania zatrudnienia – wskazuje na nie 60% Polaków, wynika z „Barometru Rynku Pracy 2025” Gi Group Holding.
Jednocześnie maleje znaczenie mediów społecznościowych, podczas gdy popularność aplikacji mobilnych i stacjonarnych wydarzeń rekrutacyjnych utrzymuje się na tym samym poziomie. Dla pracodawców głównym sposobem dotarcia do kandydatów pozostają ogłoszenia na portalach, mniejszą rolę niż wcześniej odgrywają urzędy pracy.
Ogłoszenia czy relacje? Polacy zmieniają sposób szukania pracy
Z „Barometru rynku pracy 2025” wynika, iż Polacy najczęściej szukają ofert zatrudnienia na portalach ogłoszeniowych (58,8%). Kolejne miejsca zajmują aplikacje mobilne (38%), media społecznościowe i sieć kontaktów osobistych (po 33%). Wśród innych sposobów wymieniano także przeglądanie stron internetowych firm, zwracanie uwagi na reklamy z ofertami pracy w prasie, radiu i komunikacji miejskiej oraz zgłaszanie się do urzędów pracy i agencji rekrutacyjnych oraz uczestniczenie w targach pracy.
Najbardziej wyraźną zmianą na tle ubiegłorocznych wyników jest spadek odsetka osób samodzielnie wyszukujących oferty na stronach internetowych firm – uległ zmniejszeniu on o 7,5 p.p., z 34% w 2024 r. do 26,5%. Nieco mniej osób korzysta też z mediów społecznościowych – w tej chwili wskazuje je 33% badanych, co oznacza spadek o 3,1 p.p. względem 2024 r. Zmniejszyła się też popularność tradycyjnych tablic ogłoszeniowych – z 11,9% do 6,1% obecnie.
Przeglądanie zakładek „kariera” na stronach firmowych jest czasochłonne
– Kandydaci rozglądają się za ogłoszeniami tam, gdzie widzą największe szanse na znalezienie odpowiedniej dla siebie pracy. Przeglądanie zakładek „kariera” na stronach firmowych jest czasochłonne, w przeciwieństwie do nich portale ogłoszeniowe i aplikacje agregujące oferty pozwalają prowadzić poszukiwania gwałtownie i efektywnie. Dla pracodawców to sygnał, iż skuteczna rekrutacja wymaga dziś korzystania z wielu narzędzi równolegle i uważnego śledzenia zmieniających się preferencji kandydatów – zauważa Anna Wesołowska, dyr. Zarządzająca Gi Group.
Młodzi klikają, starsi sięgają po prasę
Preferencje rekrutacyjne różnią się w zależności od wieku kandydatów. Jak wynika z „Barometru rynku pracy 2025” osoby w wieku 18–24 lat najchętniej korzystają z kanałów cyfrowych – 56% wskazuje ogłoszenia online, po 33% badanych wybiera aplikacje mobilne oraz media społecznościowe. Natomiast w grupie 25–44 lata oprócz portali z ogłoszeniami (61%) duże znaczenie mają również media społecznościowe oraz kontakty osobiste (po 36%). To dowód na to, iż osoby w tym wieku łączą nowoczesne formy komunikacji z bezpośrednimi relacjami.