Na czele Związku Pracodawców Czystego Powietrza stanął gen. Mariusz Dąbek, który w latach 2012-2016 pełnił funkcję komendanta wojewódzkiego policji w Małopolsce. “Związek PCP będzie skupiał się na promowaniu transparentności i profesjonalizmu wśród firm. Chcemy aby wszyscy, którzy wejdą do zrzeszenia byli postrzegani na rynku jako firmy, które działają rzetelnie” – deklaruje prezes.
ŚwiatOZE.pl:Jakie działania będzie podejmował Związek Pracodawców Czystego Powietrza, aby poprawić wizerunek przedsiębiorców z branży OZE?
– Pierwsze działania podjęliśmy już dzisiaj [11.03.2025 r.], w trakcie spotkania założycielskiego, gdy na sali konferencyjnej spotkali się przedstawiciele kilku firm z branży, które weszły do naszego zrzeszenia. Ustaliliśmy harmonogram działań, które mają poprawić wizerunek przedsiębiorców, z różnych względów nadszarpnięty w tamtym roku. Chcemy wprowadzić pewien kodeks zachowań, aby wszystkie firmy postępowały w sposób jednolity, bez nieuczciwych praktyk. Zaproponowaliśmy również harmonogram postępowania dla przedstawicieli Wojewódzkich Funduszy – wychodzimy z ofertą, która sprawi, iż będziemy we wszystkich województwach traktowani w zoptymalizowany i ustandaryzowany sposób, tak, aby składanie wniosków, nabór i wypłaty transz odbywały się systemowo. To ułatwi nam pracę, a beneficjentom pozwoli na szybsze uzyskanie dotacji. Związek PCP będzie skupiał się na promowaniu transparentności i profesjonalizmu wśród firm. Chcemy, aby wszyscy, którzy wejdą do zrzeszenia, byli postrzegani jako działający rzetelnie, w ramach uczciwej rywalizacji rynkowej, w oparciu o przyjęte kryteria i zasady.
Problemem, z którym dotychczas borykali się przedsiębiorcy, realizujący inwestycje w ramach programu Czyste Powietrze, było negatywne postrzeganie ich działalności przez społeczeństwo. Jak działania związku mogą przyczynić się do dostrzeżenia roli firm z sektora OZE w transformacji energetycznej?
– Naszym celem na pewno jest poprawa jakości powietrza, ale też transparentności. Chcemy zmienić mentalność niektórych podmiotów, prowadzących działania w zakresie OZE, aby były odpowiedzialne za proces od początku do końca, czyli od tworzenia i przygotowania dokumentacji po tworzenie prac instalatorskich i serwisowych. To na przyszłość zdefiniuje jakość naszych działań, a tym samym sprawi, iż skarg będzie jak najmniej.
Jednym z największych problemów branży OZE w ostatnich latach był brak płynności finansowej. Z czego wynikały te problemy i jaki pomysł na ich rozwiązanie ma Związek PCP?
– Branża mierzy się z problemami zatorów płatniczych. Z zestawień przedsiębiorców, z którymi dziś miałem okazję się zapoznać, wynika, iż zatory płatnicze są kilku, a choćby kilkunastu miesięczne, zależnie od województwa. To wynika z różnych przyczyn – o nich będziemy chcieli rozmawiać w najbliższych dniach, zarówno z przedstawicielami ministerstwa, Wojewódzkich Inspektoratów Ochrony Środowiska jak i przedstawicielami branży. W zestawieniach widać, iż skala opóźnień jest różna zależnie od województwa – będziemy chcieli dowiedzieć się gdzie leżą tego przyczyny. Planujemy wprowadzenie rekomendacji dotyczących standardów płatności i mechanizmów mediacji w przypadku sporów finansowych. Ważne jest również wyznaczenie jasnych terminów, przestrzeganych przez wszystkie strony.
Jakie znaczenie dla osiągnięcia tych celów mają relacje z instytucjami publicznymi. W jaki sposób planujecie budować dialog, który będzie reprezentował całą branżę?
– Przede wszystkim chcemy być słyszalni jako jeden głos, mówiący w imieniu całej branży. Uważam, iż administracja na wszystkich szczeblach, zarówno rządowa jak i wojewódzka, również oczekuje, aby nasz głos wybrzmiał w sposób jednolity. Chcemy pokazać administracji, iż jesteśmy przygotowaniu do dialogu, do nowego otwarcia i mówimy w sposób ustandaryzowany. Chcemy też oczekiwać, aby wobec nas te zasady były takie same – celem jest stworzenie przepisów, które wspierają uczciwych przedsiębiorców oraz eliminują nieefektywne procedury utrudniające działalność firm z sektora OZE. Zauważamy coraz większą otwartość i potrzebę współpracy w zakresie zielonej transformacji – bieżąca komunikacja jest szansą na jej zoptymalizowanie.
Fot. Canva