Jakie pytania feedback?
Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, jak zadawać odpowiednie pytania w procesie udzielania informacji zwrotnych? Feedback jest niezwykle ważnym narzędziem zarówno dla pracowników, jak i dla organizacji jako całości. Może pomóc nam dowiedzieć się, co robimy dobrze i co można poprawić. Jednak aby uzyskać wartościowe informacje zwrotne, musimy umiejętnie formułować pytania.
Dlaczego potrzebujemy feedbacku?
Zanim przejdziemy do konkretów na temat pytań dotyczących feedbacku, warto najpierw omówić dlaczego tak naprawdę go potrzebujemy. Feedback pozwala nam ocenić nasze działanie w kontekście celów organizacyjnych oraz własnego rozwoju zawodowego.
Pracownicy dzięki niemu mogą dowiedzieć się o swoich mocnych stronach i obszarach do poprawienia. Ponadto daje im to okazję do lepszego zrozumienia oczekiwań ich przełożonych oraz możliwość nawiązania dialogu na temat rozwoju kariery.
Dla organizacji natomiast stanowi on cenne źródło informacji pozwalające na monitorowanie postępów pracowników oraz identyfikowanie ewentualnych luk kompetencyjnych czy problemowych obszarow działań przedsiębiorstwa
Jakie pytania zadawać?
Teraz, gdy wiemy, dlaczego feedback jest ważny, przyjrzyjmy się temu jak formułować odpowiednie pytania. Pamiętaj jednak, iż nie ma jednego uniwersalnego wzoru pytań – to zależy od kontekstu i celów organizacji.
Pytanie otwarte vs. zamknięte
Pierwszą rzeczą do rozważenia jest rodzaj pytań: otwarte lub zamknięte. Pytania otwarte pozwalają na rozwinięcie wypowiedzi respondentów i uzyskanie bardziej szczegółowych informacji zwrotnych. Przykładem takiego pytania może być: „Opisz swoje największe osiągnięcia w minionym roku.”
Z kolei pytania zamknięte mają charakter bardziej konkretny i wymagają krótkiej odpowiedzi typu „tak” lub „nie”. Mogą one pomóc nam zbierać dane statystyczne czy ustalać preferencje pracowników np.: Czy czujesz się doceniany przez swojego przełożonego?”
Kompetencje zawodowe:
- Czym są Twoim zdaniem twoja najsilniejsze strony pod kątem kompetencji zawodowych?
- W jakich obszarach widzisz możliwość poprawy?
Komunikacja:
- Jak oceniasz swoje umiejętności komunikacyjne?
- Czy czujesz się wygodnie w pracy zespołowej?
Pytania skalowane
Innym rodzajem pytań, które możemy zadawać podczas feedbacku są pytania skalowane. Polegają one na poproszeniu pracowników o określenie stopnia zgody lub niezgody na daną tezę.
Zarządzanie czasem:
- Czy potrafisz efektywnie zarządzać swoim czasem?
- Jak oceniasz swój poziom organizacji w miejscu pracy?
(1 – Nie zgadzam się; 2 – Raczej nie zgadzam się;
3 – Nie mam zdania;
4 – Raczej zgadzam się;
i
5 – Zdecydowanie zgadam sie)
Dlaczego warto inwestować w proces feedbacku?
Proces udzielania informacji zwrotnych jest najważniejszy dla rozwoju zarówno jednostki jak i całej organizacji. Pozwala on nam lepiej zrozumiec nasze mocne strony oraz obszar działań wymagających poprawy.
Pamiętaj, iż feedback powinien być regularny i skoncentrowany na rozwoju. Dzięki niemu możemy tworzyć środowisko pracy sprzyjające samodoskonaleniu oraz wzmacniać zaangażowanie pracowników.
Podsumowanie
Zadawanie odpowiednich pytań w procesie udzielania informacji zwrotnych jest niezwykle ważne dla osiągnięcia wartościowych rezultatów. Pytania otwarte pozwalają uzyskać bardziej szczegółowe informacje, podczas gdy pytania zamknięte mogą nam pomóc w zbieraniu danych statystycznych czy ustalaniu preferencji pracowników.
Pamiętaj również o pytaniach skalowanych – są one świetnym narzędziem do oceny stopnia zgody lub niezgody respondentów na daną tezę.
Niezależnie od rodzaju pytań, które wybierzemy zawsze pamiętajmy o tym aby zachować szacunek i takt podczas formułowania feedbacku. Podejdźmy do tego procesu jako konstruktywni partnerzy rozmowy dążacych do wspólnego sukcesu organizacyjnego!
Wezwanie do działania:
Proszę podziel się swoją opinią! Jakie pytania feedback?
Link tagu HTML :
Kliknij tutaj