Leży w szufladzie i zbiera kurz. Mało kto wie, iż może odegrać istotną rolę przy emeryturze

2 dni temu
Niektóre dokumenty, choć dawno wycofane z obiegu, wciąż warto mieć pod ręką. Stare dowody osobiste w formie zielonej książeczki leżą w wielu domach na dnie szuflady. Dla niektórych to tylko pamiątka, ale mogą okazać się najważniejsze w urzędowych sprawach.
Przez lata wiele zmieniło się w sposobie dokumentowania tożsamości oraz przebiegu zatrudnienia. Elektroniczne systemy, cyfrowe archiwa i nowoczesne formularze zdominowały kontakt z urzędami. Mimo to nie wszystko da się odtworzyć jednym kliknięciem. W przypadku niepełnych danych z przeszłości najważniejsze mogą okazać się papierowe, zapomniane dokumenty sprzed dekad.


REKLAMA


Zobacz wideo Paszport i dowód dla dziecka - jak wyrobić?


Jak wygląda książeczkowy dowód osobisty? Może ci się jeszcze przydać
Dowód osobisty w postaci książeczki zaczęto wydawać w 1953 roku. Miała 16 stron, format 80x110 mm oraz ciemnozieloną, kartonową okładkę. Oprócz podstawowych danych osobowych (imię, nazwisko, imiona rodziców, data i miejsce urodzenia, rysopis) oraz zdjęcia zawierała rubryki, do których wpisywano numer PESEL, stan cywilny, zawód, miejsce pracy, zameldowanie oraz dzieci na utrzymaniu.


Na dalszych stronach odnotowywano m.in. fakt wydania książeczki walutowej, karty zaopatrzenia i powszechnych świadectw udziałowych. W 2001 roku wprowadzono dowód osobisty w formie plastikowej karty. W związku z tym wiele osób pozbyło się zielonych książeczek, uznając je za bezużyteczny, archiwalny zapis. Jak się okazuje, to był błąd.


Dowód osobistyFot. Dominik Dziecinny / Agencja Wyborcza.pl


O co chodzi ze starym dowodem osobistym? Działa na twoją korzyść
Stary dowód osobisty zawierał istotne informacje dotyczące zatrudnienia. w tej chwili mogą mieć realną wartość przy ustalaniu historii pracy, prawa do emerytury oraz jej wysokości. jeżeli ktoś nie ma pełnej dokumentacji zatrudnienia (np. zgubił świadectwa pracy, zakład już nie istnieje), wpisy w książeczce mogą pośrednio potwierdzać aktywność zawodową i stać się nieocenionym wsparciem w ustalaniu tzw. kapitału początkowego. To właśnie on ma bezpośredni wpływ na wysokość świadczenia. Osoby, które mają książeczkowy dowód w domu, mogą złożyć wniosek o ponowne ustalenie kapitału początkowego do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Wymagane są:


dokumenty potwierdzające okresy pracy/prowadzenia działalności pozarolniczej/służby wojskowej/ pobierania zasiłku dla bezrobotnych/urlopu wychowawczego/nauki w szkole wyższej przed 1 stycznia 1999 roku, dotychczas nieuwzględnione przy ustalaniu kapitału początkowego,
dokumenty potwierdzające osiągane wynagrodzenie przed 1 stycznia 1999 roku, dotychczas nieuwzględnione przy ustalaniu kapitału początkowego,
informacje dotyczące okresów składkowych i nieskładkowych, dotychczas nieuwzględnionych przy ustalaniu kapitału początkowego.


Zachęcamy do zaobserwowania nas w Wiadomościach Google.
Idź do oryginalnego materiału