Zbliżające się Boże Narodzenie to dla wielu pracodawców najlepsza okazja, by docenić swoich pracowników poprzez często stosowaną praktykę obdarowania ich świątecznymi upominkami. Korzyści z ich wręczania jest wiele, ale warto przemyśleć, z czego pracownicy mogą się najbardziej ucieszyć.
Prezenty dla pracowników są jednym z narzędzi budowania atmosfery docenienia i motywacji w miejscu pracy. Traktuje się je też jako materialny wyraz uznania. Podarunki, uwzględniające zainteresowania i potrzeby pracowników, pokazują, iż firma naprawdę ceni swoich ludzi. Co jednak powinno znaleźć się pod choinką, by zostało odebrane we adekwatny sposób i stało się gestem docenienia?
Co podarować pod firmową choinkę?
„Grzeczni” pracownicy najczęściej otrzymują od Św. Mikołaja drobne upominki personalizowane, np. notesy z inicjałami, kubki z zabawnym motywem czy książki zgodne z zainteresowaniami. W mniejszych firmach, aby pokazać, iż zna się swoich pracowników, pracodawcy mogą podarować np. kalendarze z cytatami dopasowanymi do osobowości obdarowywanych. Niektóre firmy decydują się na karty podarunkowe, bilety do kina czy vouchery na relaksacyjne masaże. Częstym pomysłem jest też organizacja warsztatów, wyjście integracyjne czy zaproszenie na wspólną kolację wigilijną, podczas której pracodawca może osobiście podziękować zespołowi za zaangażowanie w pracę i w ten sposób ich docenić. Praktykowana jest też świąteczna premia, albo bon na zakupy świąteczne. Doskonałą i z pewnością mile widzianą opcją może być podarowanie dodatkowych dni wolnych do wykorzystania
w określonym czasie – np. podczas urodzin, czy innych okazji.
Wartym rozważenia pomysłem na prezent dla pracowników może być voucher na wypoczynek w wybranym przez siebie miejscu – podpowiada Mariola Skorupa Dyrektor Sprzedaży i Marketingu w Sun & Snow. Taki gest udowodni, iż dbamy o dobrostan naszego zespołu. W ramach naszej oferty można wykupić voucher na wybrany apartament z 2800 obiektów w całej Polsce, dostępnych w różnorodnych kwotach. Pracownicy mogą sami wybrać lokalizację i skorzystać z vouchera w ciągu dwóch lata. W zależności od kwoty vouchera, może to być całkowite pokrycie kosztów przyszłego urlopu lub dofinansowanie do opcji, którą wybiorą obdarowani. Firmy coraz chętniej korzystają z tego rozwiązania, gdyż vouchery na apartamenty traktowane są jako otwarte bilety, mające zachęcić pracowników do wypoczynku i wdrożenia w życie tzw. work & life balance, a także jako sposób na docenienie pracownika.
Możliwość skorzystania z tej propozycji wraz z rodziną to powrót do idei „wczasów pod gruszą” – tym razem w świątecznym wydaniu – dodaje przedstawicielka Sun & Snow.
Korzyści dla Św. Mikołajów
Prezenty są doskonałym narzędziem budowania więzi z pracownikami, pod warunkiem, iż idą w parze z autentycznym uznaniem i są wyrazem rzeczywistej wdzięczności, a nie obowiązku. jeżeli ich przekazaniu towarzyszy odpowiednia komunikacja, w której zawarte jest szczere podziękowanie, można liczyć na liczne korzyści z takiego gestu, takie jak np.budowanie pozytywnych relacji i lojalności wobec firmy, poprawa atmosfery w pracy, wzmocnienie kultury organizacyjnej i wreszcie zwiększenie motywacji do podejmowania dalszego wysiłku i lepszego zaangażowania w nadchodzącym roku.
Prezenty pokazują, iż firma docenia wkład pracowników, co przekłada się na ich większe zaangażowanie w pracę, budowanie poczucia wspólnoty i współpracy w zespole, a także poczucia bycia ważnym w strukturach firmowych. Pamiętajmy, iż zadowoleni i docenieni pracownicy rzadziej decydują się na zmianę miejsca pracy – mówi ekspertka Sun & Snow. Dobrze przemyślany prezent pod choinkę, taki jak np. odpoczynek w jednym z apartamentów w ramach zadbania o dobrostan zespołu, to tak naprawdę niewielki koszt w porównaniu do długofalowych korzyści, jakie przynosi dla relacji z pracownikami i rozwoju firmy.