Szkolenia i wsparcie ważniejsze od gadżetów
Zetki w pierwszych tygodniach zatrudnienia najbardziej cenią konkretne wdrożenie w obowiązki. 25 proc. respondentów wskazało na znaczenie szkoleń wprowadzających i zdobycia niezbędnych umiejętności, a blisko 20 proc. zwraca uwagę na konieczność jasnego określenia oczekiwań i wsparcia zespołu. Tymczasem tylko 2 proc. ankietowanych uznało za najważniejsze zapewnienie sprzętu czy poznanie misji i wizji firmy.
Jak mówi Magda Pietkiewicz, ekspertka HR i współtwórczyni Enpulse, młodzi pracownicy traktują onboarding jako test, czy dane miejsce pracy spełni ich oczekiwania. Liczy się dla nich konkret, wsparcie i możliwość szybkiego przejęcia odpowiedzialności za własne zadania.
– Zetki liczą, iż w pierwszych tygodniach od rozpoczęcia pracy zdobędą know-how potrzebny do samodzielnego działania, a później wsparcie w wykonywaniu obowiązków służbowych. Na przekór korporacyjnym procedurom dla zetek mniej istotne jest otrzymanie komputera czy służbowego telefonu już w pierwszym dniu, podobnie jak poznanie misji, wizji i wartości firmy. To cenne informacje, które pokazują, iż dla młodych ludzi liczą się konkrety – dodaje Pietkiewicz.
Liczy się sposób komunikacji
Badanie wykazało, iż aż 33 proc. przedstawicieli pokolenia Z oczekuje od przełożonych rzeczowej i konkretnej komunikacji. 25 proc. ceni sobie bezpośredniość i szczerość, co piąty – przyjazną i wspierającą komunikację. Odchodzą od formalnego tonu wypowiedzi w miejscu pracy, bo tą odpowiedź wskazało tylko 2 proc. respondentów.
Przejrzysta i autentyczna komunikacja buduje zaangażowanie i zaufanie wśród młodych pracowników – uważa Magda Pietkiewicz. Zetki chcą wiedzieć, co mają robić, jakie są wobec nich oczekiwania i jak mogą się rozwijać. Dobrą wiadomością jest to, iż 66 proc. młodych pracowników przyznaje, iż ich pracodawca komunikuje się jasno i zrozumiale. Jednak część firm musi jeszcze popracować nad komunikacją, bo co piąta osoba twierdzi, iż organizacja nie radzi sobie z klarownym przekazem.
Wsparcie zespołu buduje zaangażowanie
Młodzi pracownicy chcą pracować w środowisku, gdzie zespół się wspiera i razem rozwiązuje problemy (30 proc. wskazań). Ważne dla nich jest to, by współpracownicy byli otwarci na poglądy innych (26 proc. wskazań). Nie bez znaczenia jest też kultura wzajemnego zaufania i poczucia odpowiedzialności za wspólne projekty.
Zetkom nie przeszkadza praca w zespołach wielopokoleniowych, bo aż 75 proc. stwierdziło, iż czuje się komfortowo, pracując z osobami około 5 lat starszymi od nich. Dla co piątego wiek nie ma znaczenia. Wynika z tego, iż młodzi cenią doświadczenie starszych pracowników, chcą się od nich uczyć i mieć poczucie, iż mogą liczyć na ich wsparcie.
Docenienie od pierwszego dnia
Nawet jeżeli Zetki dopiero zaczynają swoją zawodową drogę, to potrzebują sygnału, iż ich obecność ma znaczenie. Dlatego uznanie i docenienie to jeden z najważniejszych elementów wpływających na motywację przedstawicieli tego pokolenia – tak wskazało 23 proc. respondentów.
– Sposób wprowadzenia nowego pracownika do zespołu ma realny wpływ na jego dalsze zaangażowanie i lojalność. Pierwsze dni to moment, w którym łatwo poczuć się niepewnie – dlatego każde okazanie wsparcia, docenienie starań czy choćby zwykłe „dobra robota” mają ogromne znaczenie – mówi Magda Pietkiewicz.
Przypomina pracodawcom, iż onboarding to nie tylko proces logistyczny – dla młodego pracownika to pierwsze ważne doświadczenie kultury organizacyjnej. Na lojalność trzeba zasłużyć, pokazując, iż za drzwiami firmy kryją się wartości, wsparcie i możliwości.
Przeczytaj także:
- „Mój nowy zespół nie wiedział, iż dołączam”. Tak firmy w Polsce wdrażają pracowników
- Europejski Akt Dostępności niedługo obowiązkowy. Jakie zmiany muszą wdrożyć firmy?
- Różnorodność w pracy i społeczeństwie: Polacy między akceptacją a obawami
- Chaos, wypalenie, brak celów. Stare nawyki w pracy biurowej zabijają efektywność