Badanie „Wpływ technologii na pracę i rekrutację” zostało przeprowadzone w marcu 2024 roku przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie serwisu Pracuj.pl pokazuje, iż jedynie 16% respondentów regularnie korzysta ze sztucznej inteligencji w swojej pracy.
Wyniki mówią, iż średnio 38% badanych wyraża obawy związane z rosnącą rolą sztucznej inteligencji oraz automatyzacją procesów na ich stanowiskach. Wyraźnie jednak widać, iż podejście do AI różni się w zależności od sektora.
Obawy są największe w takich branżach jak jak marketing i PR – 66%, HR i kadry – 64% i obsługa klienta – 47%. W marketingu i public relations AI jest wykorzystywane głównie do automatyzacji procesów, takich jak analiza danych, targetowanie kampanii reklamowych czy tworzenie treści. W sposób oczywisty może to prowadzić do obaw o redukcję zapotrzebowania na tradycyjne umiejętności, co zmusi pracowników do konieczności rozszerzenia kompetencji lub spowoduje utratę pracy – wskazują autorzy badania. Z kolei w HR i kadrach AI może automatyzować procesy rekrutacyjne, takie jak przetwarzanie aplikacji czy analizowanie CV.
Mniejsze obawy dotyczące tej technologii widać w logistyce i zakupach lub sprzedaży – odpowiednio 44% i 43%. Najspokojniejsze o swoje stanowisko w kontekście technologii są osoby pracujące w takich zawodach jak kierowca czy magazynier: 25-30%.
35% badanych uważa, iż AI nie wpłynie negatywnie na liczbę miejsc pracy, a wręcz przeciwnie. Ta perspektywa najczęściej dotyczy przedstawicieli branży IT, kadr zarządzających oraz prawników. W tych sektorach sztuczna inteligencja jest postrzegana przede wszystkim jako narzędzie, które może automatyzować rutynowe, czasochłonne zadania, takie jak przetwarzanie danych, obsługa dokumentów czy zarządzanie codziennymi procesami operacyjnymi. Niemal dokładnie taki odsetek – 36% – nie zgadza się z tą opinią.
Z raportu Pracuj.pl wynika, iż wiele osób wyraża gotowość do nauki i rozwijania umiejętności w zakresie sztucznej inteligencji. Aż 60% badanych deklaruje chęć udziału w szkoleniu dotyczącym tej technologii, jeżeli zostałoby ono zorganizowane przez ich pracodawcę. Zainteresowani są jednak nie tylko pracownicy branż, gdzie AI jest już powszechnie stosowane, jak IT czy marketing, ale też osoby z zawodów, które zwykle nie są kojarzone z automatyzacją i sztuczną inteligencją. 77% pracowników branży urody i sportu jest chętnych do nauki. Natomiast 22% respondentów nie wykazuje chęci uczestnictwa w tego typu szkoleniach. Pozostała część badanych nie ma zdania.
Aż 71% badanych nie korzysta z narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, a pozostali respondenci nie są pewni, czy narzędzia, z których korzystają, wykorzystują mechanizmy AI.