Przy obecnym tempie postępów subpostmasterzy otrzymają zadośćuczynienie finansowe dopiero w połowie 2027 roku

cyberfeed.pl 3 dni temu


Przy obecnym tempie postępów dyrektorzy poczty, którzy pozwali Pocztę Polską i zdemaskowali skandal, otrzymają zadośćuczynienie finansowe dopiero w połowie 2027 roku.

Sir Alana Batesaktóry wraz z innymi utworzył Sprawiedliwość dla Subpostmasters Alliance (JFSA) w 2009 r. poinformował członków w swoim najnowszym okólniku.

JFSA, która była utworzona w następstwie dochodzenia Computer Weekly do systemu Post Office Horizon, następnie pokonał Urząd Pocztowy w postępowaniu grupowym Wysokiego Trybunału (GLO), udowadniając, iż system firmy Fujitsu spowodował niewyjaśnione braki na koncie zostali niesłusznie oskarżeni i ukarani. To właśnie to odsłoniło skandal, który jest dziś powszechnie znany.

Tylko około połowa grupy GLO, składającej się z około 500 byłych kierowników poczty, otrzymała pełne i ostateczne zadośćuczynienie finansowe. Około trzy lata temu, po latach kampanii JFSA, rząd – pod naciskiem ustawowego śledztwa publicznego w sprawie skandalu z Pocztą – zgodził się zapłacić sprawiedliwe zadośćuczynienie finansowe do tych z grupy GLO.

W swoim najnowszym okólniku Bates powiedział członkom, iż poczyniono pewne „małe kroki naprzód”, a większość wnioskodawców GLO ma otrzymać 80% oferowanej kwoty do końca marca. Stwierdził jednak, iż postęp w kierunku osiągnięcia pełnego zadośćuczynienia finansowego jest zbyt powolny i iż przy obecnym tempie, zanim wszystkie roszczenia zostaną uregulowane, minie połowa 2027 r.

Bates napisała: „Podstawowy problem braku szybkości i podejścia przyjętego przez Departament Biznesu i Handlu (DBT) w próbach osiągnięcia ostatecznego porozumienia dla wszystkich w grupie przez cały czas istnieje i jest to problem, iż wygląda na to, iż będziemy musieli rozwiązać problem za nasz wydział, ponieważ wydaje się, iż nie jest on w stanie zrobić tego sam”.

Rekompensata się przeciąga

Bates wyjaśniła, iż ​​spośród 243 roszczeń, które zostały w pełni uregulowane, wiele z nich to drobne roszczenia złożone przez tych, którzy przyjęli ofertę 75 000 funtów. Skomplikowane sprawy realizowane są znacznie dłużej, a powodowi składane są szydercze oferty.

Liczby pokazują powolny postęp. Pomiędzy ostatnimi danymi rządowymi opublikowanymi 24 listopada 2024 r. a najnowszymi danymi z 3 stycznia 2025 r. w pełni rozpatrzonych zostało tylko osiem roszczeń.

W ciągu trzech miesięcy od września do listopada ubiegłego roku liczba całkowicie zaspokojonych roszczeń wyniosła odpowiednio cztery, 17 i siedem miesięcznie.

„Jeśli cofniesz się za daleko, natkniesz się na wszystkich, którzy przyjęli ofertę 75 tys. funtów, co rozwiązało większość spraw z mniejszymi roszczeniami, ale większość tych, które przez cały czas są nierozstrzygnięte, to prawdopodobnie sprawy złożone” – napisała Bates. , wyjaśniając liczby.

Powiedział, iż biorąc pod uwagę dane DBT, „wydaje się, iż pełne rozstrzygnięcie wszystkich spraw zajmie departamentowi kolejne 28 miesięcy, mniej więcej w połowie 2027 r.”.

Bates poradziła członkom, aby przez cały czas podkreślali problemy spowodowane przez rząd w wyniku odmowy wyznaczenia terminów zakończenia dochodzenia roszczeń. „W przeciwnym razie, w obecnym stanie rzeczy, niektórzy z nas będą musieli latami czekać na ostateczne zadośćuczynienie i może się zdarzyć, iż niektórzy lub wielu z nas nigdy nie zaakceptują, iż nasze roszczenie zostało rozpatrzone, chyba iż nastąpi zasadnicza zmiana w podejściu departamentu do ich oceny – powiedział.

Zaprawiony w boju

Aby umieścić kontekst walki JFSA, po zwycięstwie sądu w 2019 r. 555 powodów, którym udało się wygrać sprawę, otrzymało śmieszną rekompensatę finansową po pokryciu kosztów prawnych. JFSA wezwała Pocztę, a zatem i rząd, do pokrycia tych kosztów.

Po zwycięstwie JFSA w sądzie Urząd Pocztowy ustanowił program odszkodowań dla kierowników poczty, których to dotyczyło, wykluczył jednak członków JFSA, ponieważ stwierdził, iż ugoda sądowa jest „pełna i ostateczna”.

Na początku 2020 r. Bates napisała do posłanki Kelly Tolhurst, ówczesnej minister ds. małego biznesu, konsumentów i odpowiedzialności korporacyjnej, żądając od rządu pokrycia kosztów prawnych, aby odszkodowania były bardziej odpowiednie. Rząd odmówił.

We wrześniu 2020 r. konserwatysta Martin Callanan, ówczesny minister rządu Wielkiej Brytanii, potwierdził, iż rząd nie miał planów pokrycia kosztów poniesionych przez podrzędnych kierowników poczty w batalii prawnej, która doprowadziła do ich zwycięstwa.

W styczniu 2022 r. JFSA przez cały czas walczyła o godziwe odszkodowanie i spotkał się z rządem, aby omówić żądania podoficerów. W tym czasie poseł Partii Pracy Kevan Jones, który agitował na rzecz sprawiedliwości dla naczelników poczty, powiedział: „Gdyby 555 naczelników poczty skutecznie nie podjęło działań cywilnych, nie odkrylibyśmy kłamstw, oszustw i późniejszego tuszowania przez Urząd Pocztowy, ani też nie odkrylibyśmy unieważniliśmy niebezpieczne wyroki skazujące lub prowadziliśmy bieżące dochodzenie ustawowe prowadzone przez sędziego.

„Nadszedł czas, aby rząd ponownie przyjrzał się, dlaczego ta grupa jest w tej chwili wydzielona z istniejących systemów odszkodowań i uznał, iż należy zaproponować odpowiednią rekompensatę”.

W następnym miesiącu dochodzenie publiczne – już wówczas ustawowe – objęło zakresem swoich kompetencji ustalenia dotyczące wynagrodzeń, m.in przewodniczący dochodzenia Wyn Williams odniósł się do nieuczciwości.

Po wycofaniu się JFSA z głównego udziału w dochodzeniu – w proteście przeciwko nieuczciwemu wynagrodzeniu – w ramach dochodzenia wystosowano pismo do grupy kampanii, aby potwierdzić, iż uwzględni ono finansowe zadośćuczynienie jej członków podczas przesłuchań.

Stwierdzono w nim: „W imieniu przewodniczącego mogę potwierdzić, iż paragraf 183 listy zagadnień zawartych w dochodzeniu ma na celu rozważenie, czy wszyscy dotknięci zastępcy kierowników poczty, zastępcy naczelnika poczty, menedżerowie, asystenci, w tym 555 powodów w postępowaniu grupowym z dnia Alan Bates i inni kontra Poczta otrzymali odpowiednią rekompensatę za doznane krzywdy”.

W marcu 2022 r rząd ostatecznie zgodził się zapłacić 555 ofiarom skandalu na poczcie godziwe wynagrodzenie. To było prawie trzy lata temu.

Skandal na poczcie był po raz pierwszy zaprezentowany przez Computer Weekly w 2009 rokuukazujący historie siedmiu podoficerów i problemy, jakie napotkali z powodu systemu księgowego (zobacz poniżej kalendarium artykułów Computer Weekly na temat skandalu).



Source link

Idź do oryginalnego materiału