RTL Niemcy redukuje około 600 miejsc pracy w ramach restrukturyzacji. „Są dwa główne wyzwania, które musimy pokonać, aby odnieść sukces w dłuższej perspektywie” – powiedział Niemieckiej Agencji Prasowej Stephan Schmitter (51), prezes RTL Niemcy. Jednym z nich jest głęboka transformacja rynku medialnego, a drugim trudna sytuacja gospodarcza.
Według RTL Niemcy, 600 objętych zwolnieniem stanowisk obejmuje zarówno pracowników pełnoetatowych, jak i niepełnoetatowych. Restrukturyzacja ma zostać przeprowadzona w sposób społecznie odpowiedzialny. „Tak społecznie odpowiedzialny, pełen szacunku i transparentny, jak to tylko możliwe w tak trudnej sytuacji” – dodał Schmitter. We współpracy z radami zakładowymi opracowano specjalny pakiet odpraw, aby wesprzeć pracowników objętych zwolnieniem.
„Plan socjalny, który wynegocjowaliśmy z radą zakładową, ma na celu unikanie zwolnień w jak największym stopniu” – powiedział Schmitter. Dotknięci zwolnieniami pracownicy mają zostać odciążeni poprzez częściowe emerytury, odprawy lub inne środki wsparcia.
Kontekst ekonomiczny i skupienie się na streamingu
Trwająca recesja i osłabienie rynku reklamy telewizyjnej to jedne z przyczyn tego stanu rzeczy. Według RTL, przychody z reklamy linearnej w Niemczech spadły o ponad 20% od 2019 roku. Jednocześnie spółka zależna Bertelsmanna zainwestowała znaczne środki w rozwój swojej usługi streamingowej RTL+, która rozrosła się do ponad 6,6 miliona abonentów. Dzięki stałemu dynamicznemu wzrostowi wszystkich kluczowych wskaźników efektywności – przychodów, liczby abonentów i czasu użytkowania – RTL+ jest na dobrej drodze do osiągnięcia rentowności w roku obrotowym 2026, ogłosiła firma. „Ta ogólna sytuacja sprawia, iż restrukturyzacja jest absolutnie konieczna już teraz” – powiedział Schmitter.
Według RTL Niemcy, restrukturyzacja nie spowoduje natychmiastowych zmian w ofercie linearnej dla widzów. „Będziemy przez cały czas nadawać 24 godziny na dobę i zamierzamy bronić naszej pozycji lidera na rynku wśród widzów w wieku 14–49 lat i 14–59 lat” – powiedział Schmitter. Jednocześnie zapowiedział, iż budżety programowe będą coraz częściej przesuwane z telewizji linearnej na wysokiej jakości treści streamingowe. „Planujemy przez cały czas inwestować ponad miliard euro rocznie w nasze treści, ale będziemy przekierowywać budżety na rzecz wysokiej jakości treści streamingowych”.
Ponadto, zbadana zostanie możliwość połączenia zespołów ds. treści w celu efektywniejszej produkcji treści dla RTL+. „Obecnie poszczególne zespoły ds. treści odpowiadają za poszczególne treści dla wszystkich kanału telewizyjnego. Połączymy te zespoły, aby mogły wspólnie tworzyć najlepsze treści dla RTL+ w każdym gatunku” – wyjaśnił Schmitter. „Rozbijamy obecną logikę kanałów, ponieważ dzięki streamingowi każdy ogląda, gdzie chce, co chce i kiedy chce”.
Formaty ekskluzywne początkowo w RTL+
Co to konkretnie oznacza dla poszczególnych formatów, nie zostało jeszcze ostatecznie ustalone. „Jesteśmy jeszcze na końcowym etapie koordynacji, ale możliwe, iż seriale „Zdrajcy” lub „Kawalerzy” będą początkowo emitowane w całości na kanale RTL+, zanim trafią do telewizji linearnej” – powiedział Schmitter.

2 godzin temu






