Rynek pracy wchodzi w fazę tzw. „wielkiej re-specjalizacji”, w której to nie stanowiska, a konkretne zestawy umiejętności mają określoną datę ważności. To główny wniosek ze spotkania „Śniadanie AI”, które odbyło się w budynku The Warsaw HUB. Eksperci z branży technologicznej i HR dyskutowali o przyszłości organizacji w świecie sztucznej inteligencji.
„Śniadania AI” to cykl spotkań, które mają pomóc w lepszym zrozumieniu szans i wyzwań wynikających z upowszechniania się zaawansowanych narzędzi wykorzystujących sztuczną inteligencję.
Narracje o masowych zwolnieniach wywołanych przez AI są przesadzone. Jednak ignorowanie faktu, iż – według World Economic Forum – blisko połowa dzisiejszych kompetencji straci na wartości w ciągu najbliższych lat, jest błędem. Kluczem do sukcesu nie jest obrona zajmowanego stanowiska, ale proaktywne zarządzanie swoim portfelem umiejętności. Koncepcję „pracy na całe życie” ostatecznie zastępuje idea „uczenia się przez całe życie” – zauważył Maciej Mazurek, CEO Bee Talents, ekspert wspierający procesy HR w firmach z sektora IT, który otworzył spotkanie.
Dalsza część tekstu jest pod materiałem filmowym
Firma przyszłości: organizacja oparta na umiejętnościach
Według uczestników „Śniadania AI” przedsiębiorstwa muszą zmienić myślenie.
Musimy odejść od myślenia w kategoriach sztywnych stanowisk na rzecz budowania kultury opartej na kompetencjach. Talent to nie zasób, którym się zarządza. To potencjał, który się uaktywnia. Firmy, które to zrozumieją i zainwestują w rozwój swoich ludzi, zyskają ogromną przewagę. Zwłaszcza iż budowanie talentów wewnątrz organizacji jest choćby trzykrotnie tańsze niż pozyskiwanie ich z rynku – mówiła Anna Proch, CEO Edutailor.ai oraz Zeox S.A.
Jako przykłady podała firmę Unilever, która zaoszczędziła 7 milionów dolarów na rekrutacji dzięki wewnętrznej giełdzie projektów, oraz IBM, gdzie każdy dolar zainwestowany w reskilling przyniósł 30 dolarów zwrotu. Kluczowym wskaźnikiem sukcesu nowoczesnych organizacji staje się tzw. „Skill Gap Velocity” – czyli szybkość, z jaką firma potrafi zamykać luki w kluczowych kompetencjach.
Rynek pracy: fakty kontra mity
Z badań przeprowadzonych przez NASK i International Labour Organization (ILO) wynika, iż 41,3 proc. ankietowanych obawia się spadku zarobków w swoich branżach w wyniku rozwoju generatywnej sztucznej inteligencji (GenAI), a 29,3 proc. obawia się redukcji zatrudnienia.
Eksperci „Śniadania AI” wskazali jednak, iż lęk przed utratą pracy jest większy niż realne zagrożenie.
W kategoriach takich jak AI, Machine Learning, Data czy Cybersecurity obserwujemy ogromny, choćby 70-procentowy wzrost liczby ofert pracy. Jednocześnie widzimy stagnację w tradycyjnych rolach biurowych, co dobitnie pokazuje, gdzie tak naprawdę zachodzi zmiana i jaki jest kierunek ewolucji rynku – tłumaczyła Dagna Frydrych, Head of Growth Marketing w Just Join IT.
Z kolei Kamil Osiecki, CEO Ideamotive, podkreślił, iż w świecie, w którym sztuczna inteligencja automatyzuje coraz więcej zadań, na wartości zyskują kompetencje czysto ludzkie.
Firmy zawsze będą płacić za branie odpowiedzialności. To, wraz z zaangażowaniem, są cechy, na które popyt nigdy nie zniknie. Technologia może być narzędziem, ale nie zastąpi człowieka w strategicznym myśleniu i ponoszeniu odpowiedzialności za końcowy wynik – stwierdził Kamil Osiecki, CEO Ideamotive.
Wnioski dla biznesu i pracowników
Rewolucja AI stanowi ogromną szansę dla tych, którzy potrafią myśleć w kategoriach umiejętności, potencjału i ciągłego rozwoju. Eksperci „Śniadania AI” sformułowali kilka kluczowych wniosków dla pracowników i pracodawców:
- Adaptacyjność jest nową walutą – zdolność do szybkiej nauki i oduczania się jest dziś cenniejsza niż wieloletnie doświadczenie w jednej technologii.
- Odpowiedzialność i zaangażowanie w cenie – tam, gdzie AI automatyzuje zadania, ludzka odpowiedzialność staje się kluczowym zasobem.
- Koniec z biernością – pracownicy powinni testować nowe narzędzia, a firmy tworzyć kulturę eksperymentowania i wewnętrznej mobilności, zamiast polegać wyłącznie na kosztownej rekrutacji zewnętrznej.
The Warsaw HUB jako centrum innowacji i dialogu
Tworząc ekosystem The Warsaw HUB, od początku stawialiśmy na budowanie społeczności i dostarczanie naszym najemcom wartości dodanej, która wykracza poza samo biuro. Cieszymy się, iż możemy inicjować dyskusje na tak najważniejsze tematy, jak wpływ AI na rynek pracy. Wierzymy, iż dzielenie się wiedzą i inspirowanie do rozwoju to dziś jedna z najważniejszych ról, jakie może pełnić nowoczesne miejsce pracy – podsumowała Sylwia Wiszowata-Łazarz, Head of Marketing, Asset Services w Cushman & Wakefield, międzynarodowej firmie doradczej zarządzającej budynkiem The Warsaw HUB.

O firmie Cushman & Wakefield
Cushman & Wakefield (NYSE: CWK) to jedna z wiodących globalnych firm doradczych działających na rynku nieruchomości komercyjnych. Zatrudnia około 52 tys. pracowników w blisko 400 biurach i 60 krajach na całym świecie. W 2024 roku przychody firmy wyniosły 9,4 mld USD.
Do kluczowych usług należą m.in. zarządzanie nieruchomościami, obiektami i projektami, pośrednictwo w wynajmie powierzchni, obsługa transakcji na rynkach kapitałowych oraz wyceny. Firma jest wielokrotnie nagradzana za jakość i innowacyjność swoich działań, realizując zasadę „Better never settles”. Więcej informacji na stronie: www.cushmanwakefield.com
Źródło: Cushman & Wakefield