Destrukcyjne model biznesowy wiąże się z zaniedbywaniem głównych wymagań ESG. Według licznych raportów, moda z perspektywy globalnej wciąż nie jest na adekwatniej drodze do osiągnięcia celów wyznaczonych przez Agendę na Rzecz Zrównoważonego Rozwoju, którą w 2015 roku przyjęły 193 państwa ONZ. Przyglądamy się marką, które najwolniej dostosowują się do współczesnych wymagań społecznych.
Zespół Good on You tworzy bazę marek modowych z całego świata – od tych z kategorii premium, aż po lokalne biznesy, których zasięgi nie zdążyły dotrzeć do Polski. Wraz z końcem 2023 roku platforma opublikowała ranking brandów względem ich działań na rzecz środowiska, zwierząt oraz pracowników.
Temu
O Temu pisaliśmy już w kontekście wątpliwej polityki prywatności i modelu e-commerce, który zrzesza sprzedawców z całego świata i oferuje najniższe możliwe ceny na rynku. Problemem Temu jest transparentność, a raczej jej brak. Oczywiście możemy domyślać się, jak wygląda droga poszczególnych przedmiotów oraz w jakich warunkach zostają one wykonywane, platforma nie udostępnia cyklicznych raportów i publicznie nie wykazuje chęci do zmian.
O Temu przeczytacie więcej tu: Temu zastąpi dawne Shopee? Według danych, z aplikacji korzysta już co trzeci Polak
Zaful
Zaful, podobnie jak Temu czy Shein, znajduje się na szczycie listy marek fast fashion. Po jej nieprzejrzystym łańcuchu dostaw możemy spodziewać się, iż warunki pracy nad często wypuszczanymi kolekcjami pozostawiają, lekko mówiąc, wiele do życzenia. Jedne z niewielu statementów marki dotyczących wymagań ESG traktują o godziwych wynagrodzeniach i bezpieczeństwie pracowników (na co nie ma żadnych dowodów). Z kolei w kontekście poszanowania środowiska wiadomo jedynie, iż Zaful używa atramentów do sitodruku na bazie wody. Wśród klientów marki pojawiają się rosnące obawy na temat bezpieczeństwa danych, a wątpliwości podsyca niska jakość produktów i regularne przeceny sięgające 75% obniżki.
Tom Ford
Dlaczego marka Tom Ford zagościła na liście najgorzej ocenianych marek, tuż obok największych gigantów fast fashion? Po raz kolejny chodzi o nietransparentny łańcuch dostaw i brak jakichkolwiek certyfikatów. Brand wykorzystuje szerokie spektrum materiałów – od syntentyków, aż po jedwabne i lniane tekstylia. Pochodzenie włókien, które przypasowalibyśmy do pojęcia „naturalnych” jest bliżej nieznana, a brak znaków potwierdzających etyczność upraw wskazuje na chęć zatajenia pewnych informacji. Indeks Przejrzystości Mody 2021 w oparciu o nieujawnioną politykę społeczną i środowiskową przyznał marce najniższy możliwy wynik. Od tamtego czasu kilka się zmieniło.
Czytaj więcej: Zmiany w szeregach Tom Ford – nowy kierunek brandu ujawniony podczas MFW
Forever 21
Forever21 przed erą sklepów internetowych była jedną z ulubionych marek nastolatek. Na przestrzeni lat nie udało jej się utrzymać statusu „cool-brandu” i nowych oczekiwań konsumentów. Marka ma jawnej polityki zrównoważonego rozwoju i nie komunikuje żadnych zmian względem poprawy standardów pracy jej pracowników. Co ważne – to jedna z nielicznych brandów, która nie podpisała porozumienia w Bangladeszu dot. bezpieczeństwa pożarowego i budowlanego w ośrodkach pracowniczych, była powiązana z bawełną z Xinjiangu (chińskiego regionu zagrożonego pracą przymusową) oraz wdawała się w liczne kontrowersje związane m.in. z naruszaniem praw autorskich i brakiem ogólnej wrażliwości względem aspektów kulturowych oraz konsumentów. Tę mogą zobrazować Wam zamówienia kobiet plus-size, które w paczce od Forever21 otrzymywały także pasy odchudzające.
Edikted
Edikted to amerykańska marka z produktami bazującymi na stylu Y2K. Ogromne zasięgi zawdzięcza głównie TikTokowi, który stanowi jej najważniejszy kanał marketingowy. Jedną z niewielu zalet Edikted jest to, iż prawdopodobnie nie wykorzystuje żadnych materiałów odzwierzęcych, jednak jednocześnie nie ma dowodów na to, by można było określić ją marką wegańską. Oprócz tego, charakteryzuje się niezrównoważonym modelem biznesowym typowym dla szybkiej mody, nie śledzi pierwszych ogniw swojego łańcucha dostaw i, według ekspertów Good on You, nie zapewnia pracownikom w łańcuchu dostaw płacy na utrzymanie.
Spanx
Spanx to marka, która nie należy do najpopularniejszych w Polsce, za to osiągnęła swój szczyt popularności w Stanach Zjednoczonych. W swojej ofercie posiada odzież sportową, odzież modelującą, bieliznę, a także całkiem pokaźną ilość propozycji ubrań na co dzień. Wśród największych oskarżeń obnażających wątpliwą politykę firmy odnajdziemy m.in. brak konkretnych informacji na temat Kodeksu Postępowania i audytów łańcuchu dostaw, brak dowodów potwierdzających sprawiedliwe płace pracowników oraz ich bezpieczeństwo (również w czasie pandemii, gdy marki musiały zapewniać personelowi odpowiednie warunki w pracy). Nie wiadomo adekwatnie nic, a w dzisiejszych czasach jest to kluczowe.
Shein
Ostatni pierwszymi. Shein już dawno znalazło się na celowniku branży modowej – wraz z tym stała się marką fast fashion, o której wiemy najwięcej. Każdego dnia spółka warta ponad 100 miliardów dolarów sprzedaje tysiące produktów za bezcen. Utajnia aspekty z każdego etapu produkcji, a jej metody sprzedaży są porażające. Niejednokrotnie Shein stawało się przedmiotem naszych case studies. Przeczytacie je poniżej:
- 18 godzin pracy na dobę i jeden dzień wolny w miesiącu. Kulisy pracy w Shein
- We Francji banowane, w Polsce reklamowane. Shein ma się świetnie
- Kim jest założyciel Shein, Chris Xu? Od specjalisty SEO z ubogiej rodziny do „króla fast fashion” i tajemniczego miliardera
Zdjęcie główne: Pexels