Jak najbardziej!
O tym właśnie opowiedziała nasza ekspertka, dr Helena Anna Jędrzejczak podczas konferencji Decentered Cities Overlooked Urban Narratives and Shifting Centralities w Coimbrze (Portugalia).

Na najstarszym portugalskim uniwersytecie (ma 735 lat!) spotkało się ponad 100 badaczek i badaczy z całego świata, by rozmawiać o różnych kontekstach i perspektywach badań nad miastem. Była to VI konferencja Research Network 37: Urban Sociology European Sociological Association. Referaty, wykłady, panele dyskusyjne i prezentacje książek dotyczyły między innymi:
- dostępności miast – społecznej, fizycznej, ekonomicznej,
- sztuki w przestrzeni miasta,
- kreatywności i rewitalizacji miast,
- budowaniu miast sprzyjających integracji i niwelowaniu nierówności
- miejskiemu społeczeństwu obywatelskiemu,
- projektowaniu dobrych przestrzeni miejskich,
- różnych sposobów korzystania z miasta,
- przemian historycznych, społecznych i demograficznych.
W ramach panelu The Relationship between Urban Social Infrastructures and the Public Life of Cities dr Helena Anna Jędrzejczak z IBE-PIB wygłosiła referat Lifelong learning in the Cultural Institution and in the Space of the City: Availability, Identity and Opportunities. Przedstawiła w nim wyniki badania, które wspólnie z dr Małgorzatą Osowską realizuje w IBE. Badanie pozwoliło poznać rolę instytucji kultury i przestrzeni 8 polskich miast we wspieraniu uczenia się przez całe życie.
Referat dotyczył jednego z nich: Łodzi. Słuchacze dowiedzieli się m.in. jak łódzkie instytucje kultury wspierają osoby dorosłe w uczeniu się przez całe życie, w jaki sposób ich oferta oddaje unikatowy klimat i historię tego miasta, a także, w jakich nietypowych miejscach uczą się uczestnicy spacerów badawczych będących elementem badania.
Dla słuchaczy szczególnie interesujące okazało się połączenie perspektyw: badań nad uczeniem się przez całe życie i studiów miejskich oraz zastosowanie techniki spaceru badawczego (wywiadu chodzonego). Dr Helena Jędrzejczak i dr Małgorzata Osowska są w jej zakresie prawdziwymi ekspertkami – w ramach dwóch badań zrealizowały ich do tej pory ponad 80!
Jeśli jesteście zainteresowani tym, jak spacer badawczy może służyć do poznawania przestrzeni miasta jako przestrzeni uczenia się, przeczytajcie wcześniejsze teksty Heleny Jędrzejczak i Małgorzaty Osowskiej:
- O uczeniu się w przestrzeni małego miasta: „Przestrzeń miasta jako przestrzeń uczenia się przez całe życie – wykorzystanie spaceru badawczego do badania lifelong learning” – (artykuł po polsku)
- O przestrzeni miasta jako przestrzeni uczenia się przez całe życie z perspektywy lokalnych elit: „I can get off this bus and do something important for myself. The city as a space for adult learning in the perspective of local urban elites” (artykuł po angielsku)
A jeżeli ciekawi Was, jak w ogóle wygląda uczenie się przez całe życie w małym mieście, przeczytajcie darmową książkę „Małe miasta wobec wyzwań idei uczenia się przez całe życie”.