APPLIA przekazała swoje uwagi do inicjatywy legislacyjnej Parlamentu Europejskiego dotyczącej ram prawnych dla produktów objętych zrównoważonym rozwojem i transformacją cyfrową (A New Legislative Framework for Products Fit for the Digital and Sustainable Transition)
Nowe ramy prawne (NLF) odgrywają fundamentalną rolę we wspieraniu bezpieczeństwa produktów i sprawnego funkcjonowania jednolitego rynku. Aby przez cały czas spełniać tę rolę, NLF muszą ewoluować zgodnie z erą cyfrową i celami zrównoważonego rozwoju UE.
Dzięki wieloletniemu doświadczeniu w tworzeniu unijnych przepisów dotyczących produktów, producenci AGD wiedzą, jak ważna jest aktualizacja prawa, aby sprostać nowym realiom.
Doceniając chęć rozwoju tzw. prawodawstwa produktowego zawartą w inicjatywie Parlamentu Europejskiego, przemysł AGD apeluje o uwzględnienie w inicjatywie poniższych postulatów:
Uznanie internetowych platform handlowych za podmioty gospodarcze
Wśród 4 miliardów paczek rocznie zamawianych online i dostarczanych na terenie Unii Europejskiej, znaczna część z nich zawiera produkty niezgodne z przepisami unijnymi. Przykładowo, wśród ponad 400 produktów pochodzących spoza UE wymienionych w kategorii „urządzenia elektryczne” w unijnym systemie Safety Gate, ponad 200 z nich określono jako stwarzające poważne ryzyko, takie jak oparzenia lub porażenie prądem. Fakt ten stawia europejskich producentów w niekorzystnej sytuacji, zakłócając równe warunki konkurencji i stwarzając zagrożenie dla bezpieczeństwa konsumentów.
Wielu sprzedawców funkcjonujących na internetowych platformach handlowych nie posiada osobowości prawnej w UE, co utrudnia egzekwowanie przepisów. Włączenie tych platform do definicji podmiotów gospodarczych w NLF skutecznie zniwelowałoby funkcjonującą dotychczas lukę prawną.
Ustanowienie maksymalnych terminów składania wniosków i zastrzeżeń skutkujących wstrzymaniem harmonizacji norm technicznych
Opóźniona publikacja zharmonizowanych norm w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej pozostaje poważnym problemem. Opóźnienia te negatywnie wpływają na konkurencyjność branży i równość szans, a także ograniczają zdolność organów do egzekwowania przepisów. Efektem tego stanu rzeczy jest wzrost ilości produktów niezgodnych z unijnymi przepisami na rynku UE.
Bez zharmonizowanych norm producenci polegają na innych normach międzynarodowych lub kosztownej certyfikacji. Normy umożliwiają również skuteczną samoocenę, pozwalając na domniemanie zgodności, eliminując potrzebę kosztownej i czasochłonnej weryfikacji przez strony trzecie.
Zapewnienie skutecznego i odpowiedniego wykorzystania Cyfrowego Paszportu Produktu
Wdrożenie Cyfrowego Paszportu Produktu musi być skuteczne i minimalizować obciążenia dla przedsiębiorstw przy równoczesnym wspieraniu gospodarki o obiegu zamkniętym. Cyfrowy Paszport Produktu powinien pozostać narzędziem, a nie celem samym w sobie. Jego niewłaściwe wdrożenie może prowadzić do niepotrzebnego przeładowania informacjami, które mogłoby ograniczyć jego użyteczność i skuteczność.
Akceptacja elektronicznej instrukcji obsługi
Dokumentacja związana z bezpieczeństwem, taka jak instrukcje obsługi i deklaracje zgodności, powinna być dostępna dla użytkowników wyłącznie w formatach elektronicznych. Producenci AGD wydają do 170 milionów euro rocznie na papierowe instrukcje obsługi, podczas gdy 1 na 5 użytkowników szuka informacji na ich stronach internetowych. Zezwolenie na wyświetlanie informacji w formie cyfrowej i usunięcie wymogu papieru znacznie zmniejszyłoby koszty, a także wpływ na środowisko.
Harmonizacja definicji „regeneracji”, „odnowienia” i „konserwacji” z ESPR (rozporządzeniem w sprawie ekoprojektu dla zrównoważonych produktów)
Ostatni mandat legislacyjny wprowadził kilka przepisów promujących zrównoważoną konsumpcję i gospodarkę o obiegu zamkniętym, wprowadzając nowe koncepcje i definicje. Definicje „regeneracji”, „odnowienia” i „konserwacji” powinny zostać zharmonizowane zgodnie z ESPR, aby uniknąć fragmentacji przepisów i zapewnić jednolite stosowanie wymagań zrównoważonego rozwoju w całym łańcuchu dostaw.