VeloAnaliza: jesteśmy za równością, ale kobiety przez cały czas rzadziej chcą być liderkami

informacjeprasowe.pl 3 dni temu

Polki i Polacy wspierają równość płac, większy udział kobiet w polityce i zarządach firm, a także aktywność zawodową obojga partnerów. Mimo to Polki rzadziej niż kobiety z innych państw Europy chcą pełnić role przywódcze. Jak wynika z Europejskiego Sondażu Społecznego[1] przeanalizowanego przez VeloBank, tylko 36 proc. Polek wyraża chęć bycia liderką – to jeden z niższych wyników na kontynencie. Wciąż występuje spory rozdźwięk między poparciem dla równości a ambicjami liderskimi.

Aż 85 proc. Polaków uważa, iż wyrównanie wynagrodzeń kobiet i mężczyzn miałoby pozytywny wpływ na gospodarkę kraju, a 76 proc. jest zdania, iż większy udział kobiet na stanowiskach kierowniczych poprawiłby wyniki finansowe firm. Również równy udział płci w polityce cieszy się szerokim poparciem – 73 proc. Polaków wierzy, iż przyczyniłby się do poprawy jej jakości. Co więcej, 72 proc. badanych uważa, iż praca zawodowa obu partnerów ma pozytywny wpływ na życie rodzinne.

Mimo tak otwartego podejścia do równości, Polki wykazują niższe aspiracje liderskie niż kobiety w wielu innych krajach Europy. Tylko 36 proc. z nich deklaruje chęć objęcia funkcji kierowniczej, podczas gdy w całej Europie odsetek ten wynosi 41 proc. Co więcej, aż 44 proc. Polek jednoznacznie odrzuca możliwość kierowania zespołem lub organizacją. Dla porównania, wśród Polaków chęć do pełnienia ról przywódczych wyraża 40 proc. mężczyzn, a tylko 36 proc. nie chce być liderem.

Największą gotowość do przywództwa wśród kobiet zaobserwowano w krajach o silnych tradycjach równościowych, takich jak Islandia (60 proc.), Holandia (53 proc.) i Szwajcaria (53 proc.). Z kolei w krajach takich jak Włochy (23 proc.) i Słowacja (26 proc.) aspiracje liderskie kobiet są jeszcze niższe niż w Polsce.

Niższe aspiracje liderskie Polek mogą wynikać z utrzymujących się barier kulturowych oraz strukturalnych ograniczeń na rynku pracy. Chociaż Polacy w większości popierają równość w miejscu pracy i życiu publicznym, w praktyce kobiety przez cały czas mogą napotykać na trudności w awansie i obejmowaniu kierowniczych stanowisk. Analiza Europejskiego Sondażu Społecznego pokazuje, iż zmiany w podejściu do przywództwa wymagają nie tylko poparcia społecznego, ale także konkretnych działań wspierających rozwój liderek, takich jak mentoring, programy edukacyjne i polityki prorodzinne umożliwiające łatwiejsze godzenie życia zawodowego z prywatnym, niezależnie od płci – wskazuje Paulina Strugała, członkini zarządu ds. ryzyka w VeloBanku.

Mniejszą chęć kobiet do obejmowania funkcji liderek widać również w statystykach VeloBanku. Przyjrzeliśmy się temu, kto zakłada w banku VeloKonto Firma. Okazuje się, iż na jeden rachunek firmowy należący do kobiety przypadają ponad dwa rachunki, których właścicielami są mężczyźni. Bez względu jednak na płeć, właściciele VeloKonta Firma doceniają to, iż do otwarcia rachunku firmowego wystarczy posiadanie aktywnego konta prywatnego oraz podpisu elektronicznego. Całość można załatwić przez bankowość internetową lub mobilną, bez wychodzenia z domu.

Nota prawna: Konto przeznaczone dla jednoosobowych działalności gospodarczych i spółek cywilnych. Możesz zdalnie założyć konto firmowe w VeloBanku. W promocji „VeloKonto Firma – promocja z premią” – edycja 3/2025 możesz otrzymać dodatkową premię za aktywne korzystanie z naszej oferty. jeżeli spełnisz warunki, premię będziemy naliczać przez 6 miesięcy od dnia otwarcia rachunku. Aby przystąpić do promocji, musisz mieć VeloKonto Firma otwarte po 1.01.2025 r., utrzymywać średnie miesięczne saldo min. 4 000 zł oraz wykonać w każdym miesiącu min. 1 przelew do ZUS i US z VeloKonta Firma. Do promocji możesz przystąpić do 31.12.2025 r. Szczegóły w regulaminie promocji. Regulamin, Ogólne Warunki Umów, Tabela opłat i prowizji dostępne na velobank.pl i w naszych placówkach. Produkt oferuje VeloBank S.A. Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu art. 66 Kodeksu Cywilnego. W reklamie posługujemy się nazwami handlowymi – odpowiadające im nazwy usług reprezentatywnych znajdziesz na velobank.pl/słownik.

Kontakt dla mediów:

Monika Banyś

Rzeczniczka prasowa

VeloBank S.A.

t. +48 500 140 263

e. [email protected]

[1] Home | European Social Survey

Idź do oryginalnego materiału