Vodafone zakończył długi okres sześciu kolejnych kwartałów spadku przychodów w Niemczech i ponownie odnotowuje poprawę przepływów pieniężnych. Przychody z usług wzrosły o 0,5% do 2,74 mld euro w kwartale letnim, ogłosiła spółka zależna brytyjskiej grupy Vodafone z siedzibą w Düsseldorfie. Zysk operacyjny za ten kwartał nie został ujawniony. Spadek przychodów w 2024 roku i w pierwszych kwartałach 2025 roku był znaczny, z kilkoma kolejnymi kwartałami spadków na poziomie około sześciu procent. w tej chwili firma wykazuje lekki trend wzrostowy.
Wzrost przychodów Vodafone wynikał przede wszystkim z płatności od konkurenta, firmy 1&1, której klienci są podłączeni do sieci Vodafone na obszarach, gdzie 1&1 nie posiada własnych anten. Firma z Montabaur również miała powody do świętowania: 1&1 ogłosiła, iż terminowo wypełniła obowiązkowy wymóg rządowy.
1&1 zaostrza wojnę cenową
W 2019 roku 1&1 po raz pierwszy nabyło częstotliwości do obsługi własnej sieci. Jednak 1&1 powoli wdrażało swoją sieć; do początku 2023 roku działało tylko pięć anten, a nie 1000 wymaganych przepisami rządowymi. Firma ma w tej chwili 1500 aktywnych anten, a kolejne 4500 jest w trakcie budowy. W porównaniu z 29 000 anten operatora telefonii komórkowej O2 , sieć 1&1 pozostaje niewielka. Tam, gdzie nie ma anten 1&1, zdecydowana większość klientów 1&1 jest podłączona do anten Vodafone; niektórzy klienci 1&1 są podłączeni do sieci O2.
Przez lata 1&1 działał jako wirtualny operator sieci (VNO) – firma korzystała z sieci uznanych konkurentów i płaciła za ten przywilej czynsz. Jednak wraz z uruchomieniem sieci 1&1 w 2023 roku, czas zaczął biec. Do końca 2025 roku 1&1 musiało przenieść wszystkich swoich klientów z sieci konkurenta do własnej – tzw. sieci szkieletowej. Z 12,5 milionami klientów było to duże przedsięwzięcie techniczne, które 1&1 z powodzeniem ukończyło. Prezes Ralph Dommermuth wyraził zadowolenie. „Dzięki czwartej niemieckiej sieci komórkowej istnieje większa konkurencja i swoboda wyboru” – powiedział menedżer.
A co wejście 1&1 na rynek jako prawdziwego operatora sieci komórkowej przyniosło konsumentom? Verena Blöcher z portalu porównawczego Verivox mówi, iż 1&1 przyciągnął uwagę w ostatnich latach swoimi przystępnymi cenowo ofertami. „Przyniosło to korzyści zarówno klientom dbającym o cenę, jak i – dzięki nielimitowanym stawkom ryczałtowym – użytkownikom intensywnie korzystającym z sieci”.
Nie jest jednak jasne , czy stosunek ceny do jakości dla klientów telefonii komórkowej w Niemczech ulegnie dalszej poprawie w przyszłości, ponieważ budowa nowej sieci komórkowej jest kosztownym przedsięwzięciem. Według Blöchera prawdopodobnie ograniczy to zakres taryf korzystnych dla konsumentów.

2 dni temu
















