Stanowisko Związku Przedsiębiorców i Pracodawców w sprawie projektu ustawy o wdrażaniu Funduszu Bezpieczeństwa i Obronności w ramach KPO (uwagi ogólne)
ZPP apeluje o wprowadzenie do ustawy rozwiązań zapewniających:
- jednoznaczne oparcie decyzji inwestycyjnych na Programie Gotowości Zbrojeniowej Państwa,
- ustanowienie jednego, rządowego komitetu sterującego, działającego przy Ministrze Finansów i Gospodarki,
- pełną komplementarność FBiO i SAFE,
- priorytetowe wsparcie dla polskich firm sektora obronnego,
- mechanizmy zapewniające, iż inwestycje będą przynosić wymierne przychody budżetowi państwa.
Związek Przedsiębiorców i Pracodawców (ZPP) przedstawia uwagi do projektu ustawy o wdrażaniu Funduszu Bezpieczeństwa i Obronności (FBiO) w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, z dnia 31 lipca 2025 r. Wobec rosnących wyzwań dla bezpieczeństwa i obronności państwa, w szczególności w kontekście zagrożeń ze strony Federacji Rosyjskiej i Białorusi, uważamy, iż rząd powinien zapewnić maksymalną integrację wszystkich inwestycji publicznych (ze wszystkich źródeł finansowania) tak, aby były one wzajemnie skorelowane, komplementarne i wspierały priorytetowe zakupy oraz inwestycje w zakresie bezpieczeństwa i obronności. najważniejsze jest, by środki FBiO wzmacniały potencjał polskiego przemysłu obronnego i trafiały w pierwszej kolejności do firm polskiego potencjału obronnego.
- Integracja strategiczna i jeden dokument odniesienia
Środki z FBiO powinny być wydatkowane na podstawie jednego, nadrzędnego dokumentu strategicznego – w przypadku wydatków obronnych jest to Program Gotowości Zbrojeniowej Państwa, o którym mowa w art. 39 ustawy z dnia 25 lipca 2025 r. (Dz.U. 2025, poz. 1080). Program ten powinien stanowić także fundament polskiego planu inwestycji europejskich, o którym mowa w art. 7 rozporządzenia SAFE.
- Koordynacja rządowa i struktura decyzyjna
Postulujemy, aby na poziomie rządowym funkcjonował jeden komitet sterujący podejmujący decyzje o priorytetach w dziedzinie bezpieczeństwa i obronności. Powinien mieć on charakter rządowy i działać przy Ministrze Finansów i Gospodarki.
Zastrzegamy, iż spółka celowa powołana do obsługi FBiO nie powinna posiadać własnego Komitetu Sterującego złożonego z ministrów – groziłoby to paraliżem decyzyjnym. Rekomendujemy, aby decyzje strategiczne były podejmowane przez wspomniany komitet rządowy, natomiast rekomendacje inwestycyjne opracowywał Komitet Inwestycyjny działający w oparciu o politykę inwestycyjną zgodną z Programem Gotowości Zbrojeniowej Państwa.
- Komplementarność i efektywność wydatkowania
Jako, iż FBiO jest instrumentem pożyczkowym, jego środki muszą być inwestowane w sposób generujący zwrot w postaci przychodów do budżetu państwa oraz budujący trwałą odporność finansową Polski. Inwestycje FBiO powinny być skoordynowane z innymi działaniami państwa, w szczególności z zakupami sprzętu wojskowego finansowanymi z instrumentu SAFE i kierowane przede wszystkim do firm polskiego potencjału obronnego.
- Wnioski i apel
Dotychczasowe doświadczenia z realizacji KPO, w tym wyzwania związane z wydatkowaniem środków, wskazują na konieczność ścisłej integracji działań rządu wokół inwestycji obronnych. Tylko spójne, skoordynowane i komplementarne projekty mogą zapewnić szybkie osiągnięcie celów państwa w obszarze bezpieczeństwa, przy jednoczesnym maksymalizowaniu efektu ekonomicznego dla polskiej gospodarki.