Złożoność jest wrogiem wdrożenia: Jak coaching wspiera rozwój talentów w organizacjach?

2 tygodni temu

W dzisiejszym dynamicznym świecie korporacyjnym firmy inwestują ogromne środki w rozwój talentów, a mimo to wiele z nich ma trudności z osiągnięciem oczekiwanych rezultatów w zachowaniach i nawykach pracowników. Dlaczego? Ponieważ programy HR są zbyt skomplikowane. Jak powiedział Tony Robbins, „Złożoność jest wrogiem wdrożenia.” Dlatego właśnie w coachingu prostota jest kluczem do odblokowania potencjału pracowników i sukcesu organizacyjnego.

Co mówi nauka?

Badania z zakresu psychologii i nauk behawioralnych konsekwentnie potwierdzają, iż nadmiernie skomplikowane procesy utrudniają naukę i osiąganie wyników. „Teoria obciążenia poznawczego” (Sweller, 1988) wyjaśnia, iż gdy jednostki są przytłoczone nadmiarem informacji lub niejasnymi celami, ich zdolność do przetwarzania i przyswajania nowej wiedzy maleje. Jest to szczególnie widoczne w środowisku korporacyjnym, które samo w sobie jest skomplikowane. Dodatkowe złożone strategie rozowjowe obciażają pracownikow jeszcze bardziej, prowadząc do przeciążenia, obniżenia wiary we własne kompetencjei utraty poczucia autonomii. Tymczasem „Teoria autodeterminacji” (Deci & Ryan, 2000) wskazuje, iż ludzie osiągają najlepsze wyniki tylko wtedy gdy doświadczają autonomii, kompetencji i poczucia przynależności. Coaching, który upraszcza ścieżki rozwoju i koncentruje się na osiągalnych celach, wzmacnia te wewnętrzne motywatory, prowadząc do trwałego zaangażowania i lepszego wdrożenia zmian w życie.

Jak coaching upraszcza rozwój talentów

  1. Jasność zamiast złożoności

Tradycyjne programy szkoleniowe w korporacjach często wprowadzają skomplikowane modele i abstrakcyjne ramy. Coaching natomiast koncentruje się na przejrzystych, indywidualnych celach. Badania wykazują, iż interwencje związane z wyznaczaniem celów – jeżeli są uproszczone – poprawiają wyniki (Locke & Latham, 2002).

2. Spersonalizowane ścieżki rozwoju

Pracownicy najlepiej rozwijają się, gdy realizują cele dostosowane do ich indywidualnych potrzeb, a nie ogólne, jednorodne programy. Badania z zakresu neuronauki pokazują, iż nauka jest bardziej efektywna, gdy jest kontekstowo istotna i emocjonalnie angażująca (Medina, 2008). Coach, który upraszcza koncepcje i dostosowuje się do unikatowych wyzwań danej osoby, tworzy bardziej efektywne doświadczenie rozwojowe.

3. Informacja zwrotna, która motywuje działanie

Złożona informacja zwrotna może sparaliżować pracowników zamiast ich wzmocnić. Harvard Business Review (2019) wykazał, iż informacja zwrotna jest najskuteczniejsza, gdy jest jasna, konkretna i od razu możliwa do wdrożenia. Ramy coachingowe, które podkreślają małe, stopniowe ulepszenia – zamiast przytłaczających, szeroko zakrojonych zmian – przynoszą lepsze długoterminowe rezultaty.

Upraszczanie i personalizacja i nastawienie na działanie to klucz do sukcesu doświadczenia rozwojowego. Nic więc dziwnego, iż firmy, które wdrażają coaching jako strukturalne, ale elastyczne narzędzie rozwoju, dostrzegają wymierne korzyści. Badanie Międzynarodowej Federacji Coachingu (ICF) wykazało, iż organizacje o silnej kulturze coachingu odnotowują „wyższe zaangażowanie pracowników (65%) oraz lepsze wyniki finansowe (60%)” w porównaniu do firm, w których coaching nie jest stosowany.

Czy nadmiernie komplikujesz procesy rozwoju talentów? jeżeli tak, może nadszedł czas na uproszczenie.

Idź do oryginalnego materiału