ZSK a doradztwo zawodowe

6 dni temu

Celem konferencji „Doradztwo zawodowe od przedszkola do seniora” było zwiększenie świadomości na temat roli doradztwa zawodowego w kształtowaniu ścieżek edukacyjnych i zawodowych na każdym etapie życia człowieka. Intencją organizatora, Zakładu Doskonalenia Zawodowego w Warszawie, było podkreślenie znaczenia wczesnego wsparcia w wyborze zawodu, rozwijanie kompetencji osób zajmujących się doradztwem zawodowym oraz dostarczenie im praktycznej wiedzy i inspiracji do wykorzystania w codziennej pracy. Ma to szczególne znaczenie w kontekście ogłoszonych przez Minister Edukacji Narodowej dzień wcześniej (21 maja) kierunków kształcenia na rok szkolny 2025/2026.

Na przyszły rok szkolny Ministerstwo Edukacji Narodowej zaproponowało nam – kuratorom, nauczycielom, dyrektorom – punkt 6, dotyczący doradztwa zawodowego, a zwłaszcza promocji doradztwa zawodowego i tego, żeby ono było dobrze prowadzone i zorganizowane w szkołach podstawowych. Bardzo się cieszę, iż jest taki kierunek.

— Wioletta Krzyżanowska, mazowiecka kurator oświaty

Kluczową rolę doradztwa zawodowego, i istotną w nim rolę Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji, podkreślił Krzysztof Łuka, prezes Zakładu Doskonalenia Zawodowego w Warszawie.

„Zintegrowany System Kwalifikacji koncentruje się na umiejętnościach, które są walutą przyszłości.”

— Maciej Tauber, lider projektu ZSK6 / IBE PIB

Tomasz Sieradz, dyrektor WUP w Warszawie, zwrócił uwagę na fakt, iż rynek pracy potrafi być bardzo zróżnicowany choćby w obrębie jednego regionu, co wymusza poszukiwanie nowoczesnych rozwiązań wykraczających poza standardowe ramy.

O czym mówili eksperci ZSK?

Zaprezentowali filozofię stojącą za Zintegrowanym Systemem Kwalifikacji, wyniki badań i narzędzia przydatne w pracy doradcy zawodowego.

  • „Uczenie się, które przynosi efekty, czyli o sukcesach w edukacji i roli Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji w uczeniu się przez całe życie” – Maciej Tauber, lider projektu ZSK6
  • „Prognoza zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy. Wyniki 2024” – Paweł Smoliński i dr Leszek Dąbrowski
  • „Metoda Bilansu Kompetencji i Moje Portfolio jako narzędzia doradcy zawodowego” – Barbara Fijałkowska i Irmina Sokulska
  • „Doradcy zawodowi w szkole podstawowej – badanie” – Michał Danielewicz i Maria Tulisow

#FunduszeUE

Idź do oryginalnego materiału