Całkowite przychody z eksportu polskich małych i średnich firm (MŚP) na platformie Amazon przekroczyły 5,1 mld zł w 2024 roku, poinformowała zarządzająca sklepem Amazon.pl Katarzyna Ciechanowska-Ciosk.
„W 2024 polscy przedsiębiorcy na Amazon sprzedawali klientom na całym świecie średnio ok. 70 produktów na minutę. W skali roku to ponad 35 mln produktów – o 5 mln więcej niż w 2023 r. Najwyższe wskaźniki wartości sprzedaży eksportowej uzyskali przedsiębiorcy z województwa małopolskiego, wielkopolskiego i mazowieckiego. Najpopularniejszymi kierunkami pozostają niezmiennie Niemcy, Francja, Włochy i Hiszpania. Całkowite przychody z eksportu polskich MŚP na Amazon przekroczyły 5,1 mld zł w 2024 roku, z czego polscy sprzedawcy na Amazon z mniejszych miast i terenów wiejskich wygenerowali 2,5 mld zł” – powiedziała Ciechanowska-Ciosk podczas konferencji prasowej.
Zaznaczyła, iż model sprzedaży przez Amazon umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla wielkomiejskich, rozpoznawalnych marek. Polscy przedsiębiorcy na Amazon nie tylko eksportują więcej – średni wzrost wartości ich sprzedaży zagranicznej w latach 2021-2024 przekroczył 13%. W ramach rozwoju sprzedaży e-commerce tworzą również nowe miejsca pracy. Do końca 2024 r. powstało ich ponad 13 tys., podała zarządzająca Amazon.pl.
Amazon posiada ponad 350 obiektów logistycznych w Europie, w tym 11 centrów realizacji zamówień (FC) w Polsce. Sprzedawcom oferuje więc rozbudowane zaplecze logistyczne, a co za tym idzie – optymalizację zarządzania zapasami i łańcuchem dostaw.
„Dzięki zaawansowanej automatyzacji sprzedawcy korzystający z usługi Fulfilment by Amazon (FBA) mogą oferować szybszą i niezawodną dostawę, a sami przekazać do realizacji przez Amazon: odbiór, przechowywanie, pakowanie i dostarczanie produktów, jak również obsługę klientów oraz zwrotów. Wszystko po to, aby spełnić oczekiwania konsumentów dotyczące niższych cen, większego wyboru i szybszych dostaw” – dodała Ciechanowska-Ciosk.
Ponad 70% rodzimych sprzedawców na Amazon eksportuje swoje produkty do państw Unii Europejskiej. W II półroczu 2024 r. Amazon.pl uruchomił sklep Polskie Marki, aby zwiększyć widoczność produktów od rodzimych przedsiębiorców i pomóc im rozwinąć się w e-commerce. Przedsiębiorcy mogą udostępniać produkty klientom w 10 sklepach Amazon w Europie.
„Sklep 'Polskie Marki’ pełni rolę swoistego inkubatora, gdzie przedsiębiorcy mogą doskonalić swoje umiejętności w zakresie sprzedaży online i budować rozpoznawalność. Dodatkowo, rozpoczynającym współpracę z Amazon.pl oferujemy na start pół roku bez opłat i do 50% zniżki na usługę FBA. Stąd wystarczy już tylko kilka kliknięć, aby móc rozpocząć sprzedaż w pozostałych dziewięciu sklepach Amazon w Europie” – wskazała menedżerka ds. usług handlowych w Amazon.pl Agata Jasińska.
Amazon działa w Polsce od 2014 r. Do 2022 roku stworzył i wspierał ponad 70 000 bezpośrednich i pośrednich miejsc pracy, m.in. w centrach logistycznych, a także w biurze Amazon Web Services (AWS) w Warszawie oraz w Amazon Development Center Poland (ADCP) w Gdańsku, Krakowie i Warszawie.
Źródło: ISBnews