Firmy z sektora MŚP nie dbają o marketing. Najczęściej przez brak wiedzy i budżetu

11 miesięcy temu

Ostatnio pisaliśmy, iż co czwarta firma z sektora małych i średnich przedsiębiorstw nie planuje swojego budżetu. Jak wynika z kolejnych badań, blisko 58% nie ma też planów na działania marketingowe dla swojego biznesu.

Z badania przeprowadzonego przez m.in. specjalistów współpracujących z Fast Marketing Plan wynika, iż blisko 58% firm z sektora MŚP nie przygotowuje działań marketingowych. Większość z nich działa przypadkowo, o ile chodzi o reklamę własnego biznesu. Natomiast 35% firm ma gotowy plan marketingowy na kolejny rok sprzedażowy. Z czego to wynika?

„Jak twierdzi większość badanych powodem jest m.in. brak specjalistów, wiedzy jak taki plan stworzyć lub też brak budżetu. Wielu zarządzających wciąż uważa, iż do przygotowania i wdrożenia planu marketingowego niezbędne są duże nakłady finansowe. Nie zdaje sobie też sprawy, iż plan marketingowy ma istotne znaczenie w rozwoju biznesu” – czytamy w komunikacie prasowym.

Niedawno pisaliśmy, jak efektywnie oraz skutecznie przeznaczyć środki na reklamę własnej firmy. Na początek nie jest potrzebny duży budżet na plan marketingowy. Warto na starcie określić grupę docelową oraz wybrać kanały i sposoby komunikacji z klientami. Jak wskazywał ekspert, Dominik Karbowski, początkowy budżet może zamknąć się w kilku tysiącach złotych.

Warto przeczytać: Ekspert radzi: jak efektywnie i skutecznie przeznaczyć środki na reklamę własnego biznesu

Plany marketingowe w sektorze MŚP

Pod koniec 2023 roku przeprowadzono ogólnopolskie badanie marketingowe. Wynika z niego, iż około 2/3 firm z sektora MŚP nie przygotowuje planu marketingowego. Natomiast ponad 35% budżetuje marketing na kolejny rok. Najczęściej wymienianymi powodami, dla których firmy nie korzystają z narzędzi marketingowych jest brak specjalistów oraz brak pieniędzy na tego typu działania.

Często powtarza się, iż reklama jest dźwignią handlu. Warto pamiętać, iż zaplanowane działania marketingowe mogą ułatwić i przyspieszyć osiągnięcie celu biznesowego. Na początek nie jest potrzebny duży budżet, można choćby pomyśleć o działaniach niewymagających wkładu finansowego. Przykładem może być kooperacja barterowa z firmami. W zamian za umieszczenie wizerunku firmy w materiałach promocyjnych partnera, można zaoferować swoje produkty bądź usługi.

„(…) Reklama to inwestycja i – tak, jak z każdą inwestycją – środki na nie przeznaczone mogą być teoretycznie nieograniczone. Jednak – jak pokazuje praktyka – zainwestowanie zbyt dużych środków początkowo (czy to w reklamę, czy inną formę inwestycji), może nie przynieść zamierzonych efektów. Optymalnym rozwiązaniem jest rozpoczęcie kampanii od określonego budżetu i systematyczne jego zwiększanie, kiedy widzimy, iż reklama działa skutecznie, a ROAS (zwrot z reklamy) jest pozytywny” – mówił dla Mam Biznes Dominik Karbowski, Co-CEO Fonii.

Przedsiębiorcy mogą samodzielnie zaplanować działania marketingowe korzystając z takich narzędzi jak Canva, który umożliwia projektowanie grafik czy Google Ads do planowania kampanii reklamowych. Osoby bez doświadczenia mogą zdecydować się na zatrudnienie firmy zewnętrznej. Warto później weryfikować i oceniać skuteczność działań.

Warto przeczytać: Co 4. firma z sektora MŚP nie przygotowuje budżetu. Zaledwie 24% z nich ma zaplanowane wydatki na cały rok

Idź do oryginalnego materiału