Obawy dotyczące prywatności danych związane z rozwojem generatywnej sztucznej inteligencji (GenAI) wzrosły w ciągu ostatnich 12 miesięcy do 73% z 67%, wynika z badań firmy doradczo-technologicznej Future Mind. 6% ankietowanych jest spokojnych w tej sferze, a co piąty respondent nie ma jasno określonej opinii na ten temat.
Jak wynika z badania Future Mind „Jak AI zmienia codzienność Polaków? Sztuczna inteligencja w pracy i życiu osobistym”, 40% Polaków odczuwa silne lub bardzo silne uczucie niepokoju lub strachu, a jedna trzecia jest mocno lub bardzo mocno podekscytowana możliwościami, jakie zapewnia GenAI.
„W 2023 roku dostrzegliśmy znaczny entuzjazm wobec AI, zwłaszcza wśród młodych respondentów, którzy liczyli na to, iż sztuczna inteligencja pomoże wyeliminować nudne, powtarzalne czynności w pracy. Po roku dynamicznego rozwoju technologii obserwujemy jednak zmianę – początkowy entuzjazm słabnie, a coraz więcej Polaków zwraca uwagę na potencjalne zagrożenia związane z wykorzystaniem AI, chociażby w kwestiach związanych z prywatnością danych oraz zastosowaniami militarnymi. Z drugiej strony, w innym z kluczowych aspektów obawy respondentów zauważalnie się zmniejszyły. Podczas gdy w 2023 roku 7 na 10 Polaków obawiało się, iż AI odbierze ludziom pracę, w naszym końcoworocznym badaniu z 2024 roku wskazało tak już tylko 30% ankietowanych” – powiedział lead UX researcher w Future Mind Jakub Nawrocki, cytowany w komunikacie.
Jednym z najważniejszych wniosków z badania Future Mind z końca 2024 roku jest wzrost obaw o prywatność danych. 73% Polaków zgadza się, iż AI budzi niepokój w tym obszarze, a tylko 6% jest spokojna w tej sferze. Dla porównania, w badaniu z 2023 roku temat prywatności wzbudzał niepewność 67% ankietowanych.
Zaniepokojenie budzi również potencjalne wykorzystanie sztucznej inteligencji w celach wojskowych. Z badania Future Mind wynika, iż 61% Polaków obawia się, iż AI może prowadzić do większych zniszczeń w przypadku jej militarnego zastosowania. Tylko 8% respondentów wyraziło przeciwną opinię, a jedna trzecia nie ma w tej kwestii zdania. Wyniki te napawają nieco większym optymizmem niż dane z Raportu Phygital, gdzie niemal trzy czwarte (72%) uczestników badania postrzegała AI jako istotne zagrożenie militarne, podkreślono.
Porównanie wyników badań z 2023 i 2024 roku wskazuje, iż Polacy podchodzą do kwestii związanych z powszechnym zastosowaniem GenAI z dużo większym sceptycyzmem. Bardzo istotne jest także znaczące niezdecydowanie części społeczeństwa, co do wpływu, jaki sztuczna inteligencja może mieć na życie zarówno jednostki, jak i większych grup społecznych. Dla co piątego Polaka bowiem temat GenAI jest zupełnie obojętny. Jest to o tyle istotne, iż sztuczna inteligencja będzie miała coraz większy wpływ na codzienność – w sferze prywatnej, zawodowej, a także na szerszą, globalną skalę. Zarówno dla firm technologicznych, jak i instytucji publicznych oznacza to potrzebę podjęcia działań mających na celu edukowanie społeczeństwa i budowanie zaufania wobec AI.
Badanie „Jak AI zmienia codzienność Polaków? Sztuczna inteligencja w pracy i życiu osobistym” zostało przeprowadzone przez SW Research na zlecenie Future Mind metodą badania ilościowego CAWI na panelu online w dniach 25.10-05.11.2024, próba N=1020.
Raport „Żyjesz w Phygitalu choć o tym nie wiesz. Jak Polacy korzystają z technologii łączących światy online i offline?” powstał na podstawie badania ilościowego CAWI na panelu online. Badanie zostało zrealizowane metodą doboru kwotowego wg wybranych grup pokoleniowych (15-26 lat: 25%; 27-42 lat: 25%; 43-58 lat: 25%; powyżej 58 lat: 25%) przy współpracy Future Mind i SW Research w dniach 24.11-03.12.2023. Zrealizowana próba wyniosła N=1211.
Źródło: ISBnews