Najpopularniejsze branże freelancingu to grafika, copywriting oraz wideo i animacja

2 tygodni temu

Obecnie najczęściej wybierane przez freelancerów specjalizacje to: grafika (19,3%), copywriting (15,3%) oraz wideo i animacja (10,1%), wynika z raportu platformy do rozliczeń podwykonawców Useme.

„W tym roku zaszły zmiany w strukturze najpopularniejszych branż freelancingu. Grafika (19,3%), copywriting (15,3%) oraz wideo i animacja (10,1%) to w tej chwili najczęściej wybierane specjalizacje. Rozwój narzędzi AI sprawił jednak, iż freelancing dynamicznie ewoluuje – zleceniodawcy poszukują specjalistycznych, unikalnych treści, co skutkuje wzrostem zapotrzebowania na korektę tekstów, wirtualną asystenturę czy influencer marketing” – czytamy w komunikacie poświęconym raportowi ” Freelancing w Polsce w 2024 roku”.

Branże najchętniej korzystające z ich usług to marketing, reklama i e-commerce, które razem odpowiadają za największy udział w zleceniach, wskazano.

„Digitalizacja gospodarki w Polsce przyspiesza rozwój freelancingu. Coraz więcej specjalistów eksploruje alternatywne formy pracy i kariery, a firmy chętniej sięgają po usługi podwykonawców, co wpisuje się w ogólnoeuropejski trend. Freelancing staje się istotnym elementem kariery zawodowej – umożliwia rozwój kompetencji, zdobywanie nowych doświadczeń oraz budowanie osobistej marki. Nie musi oznaczać rezygnacji z pracy na etat, ale może ją uzupełniać, wspierać zmianę ścieżki zawodowej lub być punktem wyjścia do jej rozpoczęcia. w tej chwili freelancerzy to nie tylko samozatrudnieni programiści czy graficy, ale coraz częściej także influencerzy i twórcy rękodzieła, którzy potrafią przekuć swoje pasje na dodatkowe źródło dochodu” – skomentował prezes Useme Przemysław Głośny, cytowany w komunikacie.

Freelancerzy najczęściej obsługują małe i średnie firmy (35,3% ankietowanych) oraz mikroprzedsiębiorstwa zatrudniające do 10 osób (31,5%).

Badanie wskazuje, iż dominującą grupą są specjaliści w wieku 26-35 lat (42,6% ankietowanych), a kolejne 26,3% stanowią osoby w wieku 36-45 lat. Ponad 25% respondentów posiada doświadczenie zawodowe w freelancingu powyżej 10 lat. W porównaniu do poprzednich badań przeprowadzanych przez Useme, udział płci jest bardziej zróżnicowany: 52,8% podwykonawców to mężczyźni, natomiast 46,8% badanych stanowią kobiety, a 0,4% respondentów wskazało inną płeć, podano też w materiale.

„Z badania Useme wynika, iż ponad połowa respondentów (57,7%) zarabia na zleceniach do 3000 zł miesięcznie, a ponad jedna czwarta osiąga dochody przekraczające 5000 zł miesięcznie (26,4%). W porównaniu z 2023 rokiem odsetek freelancerów zarabiających powyżej 5000 zł wzrósł o 10,4 punktu procentowego” – napisano też w komunikacie.

Badanie „Freelancing w Polsce 2024”, przeprowadzone przez platformę Useme metodą CAWI, n=1157.

Źródło: ISBnews

Idź do oryginalnego materiału