Konrad Dąbrowski
Spis treści
ZSK 3/2024
Nowoczesne zarządzanie danymi w łańcuchu dostaw
Nowe metodologie wymiany informacji to przełom w zarządzaniu danymi logistycznymi. Umożliwiają lepszą optymalizację procesów i prognozowanie trendów. Jesteśmy w stanie tworzyć nowe platformy, wdrażając innowacyjne rozwiązania, a jednocześnie promujemy automatyzację i współpracę międzysektorową. To nowa definicja bardziej efektywnej i zrównoważonej logistyki.
W świecie przyspieszonej konsumpcji, dynamicznego wzrostu e-commerce i ewolucji globalnych rynków dostępność produktu we właściwym czasie i miejscu staje się kluczowa, a niezawodność i efektywność łańcucha dostaw jest nie tylko priorytetem, ale wręcz koniecznością. W tym na pozór prostym krajobrazie logistycznym łańcuch dostaw musi sprostać rosnącym wymaganiom. Regularne wdrażanie procesów poprawiających jakość operacyjną i finansową wymaga wykraczania poza dotychczasowe ramy. W tym kontekście pojawia się koncepcja nowoczesnych standardów i ludzkiej kreatywności w wykorzystaniu rozwijających się technologii do zarządzania danymi. Dla celów artykułu przyjmijmy roboczą nazwę Banku Informacji, czyli wszechstronnego narzędzia skoncentrowanego na gromadzeniu, przetwarzaniu i udostępnianiu danych. Zarządzanie informacją wpływa znacząco na efektywność całej ścieżki dystrybucyjnej produktu, w tym tak ważnych obszarów jak: magazynowanie, opakowania, transport, zaopatrzenie, import/eksport czy strukturyzacja kooperacji z dostawcami i/lub klientami.
Czy powinniśmy integrować dane?
Tak, zdecydowanie tak. Każda organizacja ma inny charakter, ale dość często spotykamy się z pionowym układem organizacyjnym. Wyobraźmy sobie jego przekształcenie, choćby teraz, i spójrzmy z perspektywy specjalisty oraz eksperta na informacje z różnych operacyjnych działów przedsiębiorstwa. Wydaje się to ciekawym wyzwaniem, prawda? Zatem zatrzymajmy wzrok na liście profitów, jakie może przynieść integracja danych i ich centralizacja w ramach tego narzędzia, a jednocześnie zastanówmy się, które z poniższych kryteriów są spełnione w naszej organizacji.
- Lepsza widoczność i świadomość – centralizacja danych z różnych obszarów łańcucha dostaw umożliwia uzyskanie kompleksowej widoczności procesów i operacji.
- Optymalizacja procesów operacyjnych – konsolidacja danych pozwala na zidentyfikowanie obszarów, które wymagają poprawy oraz udoskonalenia. Mamy świadomość, iż część procesów nie funkcjonuje samoistnie, ale jest zależna od pozostałych.
- Szybsze reagowanie na zmiany – elastyczność w reagowaniu na zmiany jest kluczowa, a stabilność operacyjna i sprzedażowa to określenia, które zostały już wyparte przez branże.
- Eliminacja błędów i redundancji – jedno zaufane źródło danych eliminuje ryzyko błędów i zbytecznych informacji, minimalizuje pomyłki i zapewnia spójność informacji.
- Wsparcie w podejmowaniu strategicznych decyzji – dzięki dostępowi do dokładnych i aktualnych danych pracownicy podejmują bardziej świadome decyzje, także te strategiczne.
Chcę lepiej zarządzać danymi. Od czego zacząć?
Aby zbudować tego typu narzędzie, potrzebujemy otwartej i bliskiej współpracy dwóch departamentów – IT oraz Operacji. Poniższy plan zakłada osiem kroków, które zgodnie z własnymi potrzebami oraz potrzebami macierzystej organizacji możesz dowolnie modyfikować i modernizować, aby uzyskać zakładany efekt.
- Zdefiniowanie jednolitej struktury danych.
- Implementacja protokołów komunikacyjnych dla poprawnej integracji.
- Stworzenie centralnej bazy danych.
- Wykorzystanie rozwiązań ETL (Extract, Transform, Load) do transformacji danych.
- Budowa lub wybór komercyjnej platformy analitycznej BI.
- Zapewnienie mechanizmów bezpieczeństwa i uprawnień.
- Monitorowanie i utrzymanie systemu oraz kontrola jakości danych.
- Kooperacja zespołów, szkolenia i kreacja nowych procesów współpracy międzyobszarowej.
Co istotne, każdy z ww. punktów zakłada w swoich strukturach kamienie milowe, które należy pokonać, by wykonać projekt transformacji zarządzania danymi. Z uwagi na objętość artykułu zostały przedstawione główne założenia.
Wszystko to wygląda na dość skomplikowane. Czy takie rozwiązania funkcjonują na rynku?
Tak, liczba składowych procesu nie jest mała, a do jego realizacji potrzeba wizjonera w postaci project managera. o ile chcemy jednak zachować konkurencyjność i wymaganą elastyczność na rynku, warto skorzystać z tej metody skutecznego udoskonalania procesów analitycznych w firmie. Przejdźmy jednak do przykładów:
- Personalizowane zamówienia oraz maksymalnie efektywne procesy logistyczne w zakresie przygotowania, kompletacji i dostawy zamówienia do sieci sklepów na podstawie analizy trendów zakupowych i strategii sprzedażowej spółki.
- Systemy monitorowania pojazdów komunikacji miejskiej i zarządzania ruchem na przystankach i dworcach, monitorowanie ruchu pasażerów oraz danych dotyczących opóźnień i awarii czy wreszcie platformy do inteligentnych płatności i biletów. To kilka przykładów działań, na których w wybranych krajach buduje się integrację zrównoważonego transportu w mieście, aby zoptymalizować efektywność sieci komunikacji publicznej, w tym komfort pasażerów i wyniki spółek przewozowych.
- Wykorzystanie danych do analizy i optymalizacji zarządzania flotą. Informacje dotyczące transportu LTL i FTL są integrowane, umożliwiając analizę poprawności rejonizacji, planowania tras oraz dostosowywania się do przepustowości i możliwości operacyjnych magazynów. Platforma umożliwia wygenerowanie najlepszych scenariuszy wykorzystania floty, uwzględniając także specyficzne wymagania miejsca załadunku i rozładunku, w tym możliwości operacyjne oparte na danych historycznych obszarów wspomagających/preparujących, takich jak: x-dock, opakowania zwrotne, logistyka kontraktowa czy godziny awizacyjne klienta i jego przepustowość.
Czy są jakieś ryzyka?
Nie byłbym sobą, gdybym temu zaprzeczył. Świat nie jest wolny od ryzyka, a przeciwności może być kilka. Począwszy od zapewnienia i zgromadzenia odpowiedniej jakości danych, przez ich ochronę i wyodrębnienie źródeł oraz barier bezpieczeństwa, aż po gruntowne zmiany w istniejących procesach i strukturach organizacyjnych, co może być eksponowane przez grupy pracowników przyzwyczajonych do pewnych rutyn i narzędzi.
Warto jednak zwrócić uwagę na to, iż mimo tych wszystkich potencjalnych przeciwności korzyści płynące z wdrożenia Banku Informacji przewyższają możliwe ryzyka. Dzięki dostępowi do dokładnych i aktualnych danych, możliwości analizy w czasie rzeczywistym oraz wsparciu sztucznej inteligencji przedsiębiorstwa mogą podejmować bardziej świadome kroki, ulepszać operacje i gwałtownie reagować na zmiany rynkowe. Ryzyko jest częścią każdej innowacji, jednak odpowiednio prowadzona transformacja procesów może przynieść pozytywne efekty zarówno w kontekście kosztów, jak i jakości obsługi produktu, w tym wydajności, przyczyniając się do wzrostu wartości firmy w dzisiejszym środowisku logistycznym. Nie wolno nam zapomnieć o istotnym czynniku ludzkim. Pomimo automatyzacji i zaawansowanych technologii to ludzie wciąż są kluczowymi decydentami i użytkownikami tego systemu. Wszelkie korzyści są możliwe, ale będą osiągane tylko wtedy, gdy pracownicy zrozumieją założenia projektu i skutecznie wykorzystają narzędzia (i dane) dostarczane przez Bank Informacji. Odpowiednia edukacja, przeszkolenie i zaangażowanie personelu to podstawa dla pełnego wykorzystania potencjału tego rozwiązania.
Krótko podsumowując
Założenia tego artykułu skupiły się na wyjaśnieniu potrzeby istnienia Banku Informacji oraz ukazaniu różnorodnych korzyści, jakie płyną z centralizacji, analizy i przetwarzania danych w ramach łańcucha dostaw. Analizując działanie tego rozwiązania oraz praktyczne zastosowania w obszarze logistyki, uwidoczniliśmy, iż idea ta jest już teraźniejszością gotową do dalszego rozwoju.
Jednakże celem tej publikacji było również sięgnięcie w przyszłość. Możemy swobodnie przewidywać, iż Bank Informacji będzie odgrywał istotną rolę nie tylko w interpretacji danych, ale także w generowaniu nowych rozwiązań. Perspektywy kształtują się na podstawie obecnych zachowań i tendencji, ale przede wszystkim na podstawie umiejętności adaptacji i innowacji, jak również symbiozy środowisk wewnątrz organizacji.
Możemy stworzyć narzędzie, które będzie odpowiedzialne za badanie struktur informacyjnych i identyfikację zdefiniowanych wskaźników lub zależności, korzystając z centralnej bazy danych. Alternatywnie możemy również opracować narzędzie, które dostarcza dodatkowe ramy do manualnej pracy, co w tej chwili częściowo wykonujemy, poruszając się po kilku lub wielu platformach. Mimo mojej wiary w automatyzację pierwiastek ludzki uważam za niezwykle istotny, bowiem to on będzie wyznaczał standardy i docelowo odpowiadał za możliwą optymalizację i wynik poprzez wprowadzenie odpowiednich celów i drogowskazów do narzędzia.
Jestem pewien, iż skupianie danych i ich nowa wartość interpretacyjna oraz proponowanie świeżych rozwiązań to najważniejsze elementy, które mają moc zmiany. Realizacja takiego przedsięwzięcia może stać się motorem przyspieszenia dla przedsiębiorstw z branży e-commerce, logistycznej i transportowej, dodając im wiatru w żagle w kierunku optymalizacji procesów, redukcji kosztów i zwiększenia zgodności z regulacjami.
Cyfryzacja w łańcuchu dostaw jest kluczem do otwarcia nowej przyszłości, która tworzy się już dziś. Nie pozwól, aby jutro wyprzedziło dzisiaj.
#FunduszeUE