Wskaźnik „Monitora Transformacji Cyfrowej Biznesu”, który przekrojowo opisuje stan digitalizacji gospodarki, zwiększył swoją wartość o 0,4 pkt i do 5,5 pkt na skali od 0 do 10, wynika z raportu przygotowanego przez KPMG w Polsce we współpracy z firmą Microsoft. Oznacza to drugi z kolei wzrost r/r, choć jest to przyrost mniejszy niż odnotowany między edycjami 2023 i 2024 (0,7 pkt).
„Główny wniosek z raportu jest pozytywny. jeżeli chodzi o to, co widzimy na rynku, to nasz wskaźnik urósł o 0,4 punktu procentowego, czyli generalnie tendencja jest dobra. Ta transformacja przyspiesza. Coraz większe firmy kładą nacisk na to, żeby się transformować, żeby się zmieniać. To, co jest bardzo istotne, tym driverem wzrostu w tym roku były dwie rzeczy, bardzo silnie powiązane. Czyli AI, który jest na agendzie chyba wszystkich firm; drugim obszarem jest cyberbezpieczeństwo, które jest wbrew pozorom bardzo silnie powiązane z AI” – powiedział partner, szef Zespołu Data&Cloud w KPMG w Polsce, Microsoft Alliance CEE Leader Radosław Kowalski podczas prezentacji raportu.
„Ja się spodziewam, iż za rok to tempo wzrostu będzie jeszcze wyższe, ponieważ obie te rzeczy, o których powiedział Radek, czyli AI i cyberbezpieczeństwo, są również takim elementem, który powoduje, iż temat, który przez lata był na szczycie agendy, czyli chmura – stała się częścią tej historii. Czyli chmura jest istotna i krytyczna w przypadku najnowszych rozwiązań sztucznej inteligencji, ale również jest bardzo istotna we wdrażaniu całościowej strategii dotyczącej cyberbezpieczeństwa, bardzo często w oparciu o rozwiązania chmurowe” – dodał dyrektor odpowiedzialny za kanał partnerski w Polsce, Microsoft w Polsce Rafał Albin.
Jak wskazano w raporcie, za spowolnieniem tempa wzrostu głównego wskaźnika „Monitora” stoi przede wszystkim spadek wyniku w obszarze strategii cyfryzacji, co może świadczyć o tym, iż firmy coraz częściej działają bez spójnej wizji roli cyfryzacji w długoterminowym rozwoju, ocenili autorzy raportu.
„Po spadku w 2023 roku, spowodowanym niepewną sytuacją ekonomiczną, przedsiębiorstwa odbiły się od dna i bardziej koncentrują się na cyfryzacji, choć zmniejszająca się dynamika wzrostu wskazuje na ostrożniejsze podejście do planowania inwestycji w tym zakresie. W ujęciu branżowym szczególnie wyróżnia się sektor technologii informacyjnych, mediów i komunikacji, który w tym roku osiągnął najwyższą notę, wyprzedzając sektor finansów – lidera ubiegłorocznego rankingu” – czytamy w raporcie.
W tym roku przedsiębiorstwa biorące udział w badaniu KPMG najlepiej wypadły w obszarze implementacji technologii, którego ogólny wynik wyniósł 6,7 pkt na 10 możliwych. Z kolei wskaźnik potencjału do transformacji sięgnął 6,3 pkt. Jak ocenia KPMG, taka kombinacja obszarów z wysokimi wynikami sugeruje, iż firmy w Polsce sprawnie wdrażają w życie plany dotyczące rozwoju technologicznego, a mniej uwagi poświęcają fazie konstruowania strategii oraz modernizacji zabezpieczeń na miarę nowych narzędzi cyfrowych.
Najniższy wynik odnotował obszar strategii cyfryzacji, który spadł o 1,4 pkt w porównaniu z poprzednim rokiem. To właśnie ten spadek jest przyczyną osłabienia dynamiki wzrostu wskaźnika głównego – pozostałe trzy obszary osiągnęły wysoką średnią wartość 6,3 pkt, czyli o 1,4 pkt więcej niż rok wcześniej. Wyraźnie widać, iż firmy w Polsce coraz lepiej rozumieją korzyści płynące z modernizacji posiadanych technologii. Co więcej, cyfryzacja nie jest już wyłącznie narzędziem budowania przewagi konkurencyjnej, ale staje się koniecznym warunkiem utrzymania się na rynku, podkreślono.
„Transformacja cyfrowa w polskich firmach konsekwentnie posuwa się naprzód – choć nie bez wahań. Najnowszy wskaźnik 'Monitora Transformacji Cyfrowej Biznesu’ (5,5/10) pokazuje drugi z rzędu wzrost, ale jednocześnie sugeruje wyhamowanie tempa zmian. Za tym spowolnieniem stoi przede wszystkim spadek wyniku w obszarze strategii cyfryzacji, co może świadczyć o tym, iż firmy – choć chętnie wdrażają nowe technologie – coraz częściej działają ad hoc, bez spójnej wizji ich roli w długoterminowym rozwoju. To podejście 'learning by doing’ z jednej strony pozwala organizacjom gwałtownie reagować i eksperymentować z nowymi rozwiązaniami, z drugiej – może oznaczać rozdrobnienie wysiłków i mniejsze wykorzystanie synergii między technologią a celami biznesowymi” – powiedział Paweł Czajkowski, advisory, technology leader KPMG w Polsce, cytowany w materiale.
Brak spójnego podejścia strategicznego przekłada się także na decyzje budżetowe i kadrowe – 27% firm planuje ograniczenie nakładów na cyfryzację, a 23% deklaruje redukcję zatrudnienia w tym obszarze. Co istotne, duże firmy przez cały czas wypadają lepiej – ich wskaźnik główny wyniósł 5,8 pkt, podczas gdy sektor MŚP osiągnął wynik 5,3 pkt. Choć dysproporcje przez cały czas istnieją, z roku na rok maleją – mniejsze firmy coraz lepiej przyswajają nowe technologie pomimo ograniczonych zasobów, wskazano również.
„W tegorocznej edycji badania KPMG przedsiębiorstwa uzyskały wyższe niż w innych obszarach wyniki w zakresie implementacji technologii. kilka niższy rezultat otrzymał potencjał firm do dalszej transformacji cyfrowej. Najgorzej wypadł jednak obszar strategii transformacji, który jako jedyny odnotował spadek aż o 1,4 pkt, osiągając 2,9 pkt w dziesięciostopniowej skali. To pokazuje, iż firmy działające w Polsce koncentrują się na realizacji technologicznych inicjatyw, natomiast relatywnie mniej uwagi poświęcają etapowi planowania strategicznego” – zakończył Kowalski.
Raport KPMG w Polsce pt. „Monitor Transformacji Cyfrowej Biznesu” powstał na podstawie badania przeprowadzonego metodą CATI (ang. Computer-Assisted Telephone Interviewing) w marcu 2025 roku. Przebadanych zostało 180 respondentów, którzy w swoich firmach odpowiadają za kwestie związane z cyfryzacją. Grupę stanowili menedżerowie, dyrektorzy, członkowie zarządów oraz prezesi. Próba badanych firm została dobrana tak, aby w przybliżeniu reprezentowała udział przedsiębiorstw małych, średnich i dużych w krajowej gospodarce, z wyłączeniem podmiotów zatrudniających mniej niż 10 pracowników. Podmioty zostały skategoryzowane wg swojej przeważającej działalności do 8 sektorów: budownictwo i nieruchomości; energetyka, wydobywanie, usługi komunalne; life sciences (farmacja, chemia, urządzenia medyczne); motoryzacja; rynek dóbr konsumpcyjnych; sektor finansowy; technologie informacyjne, media i komunikacja; transport, spedycja i logistyka.
Źródło: ISBnews