Wolontariat pracowniczy do priorytetów nie należy. Może się to jednak zmienić

1 dzień temu

Tylko 19 proc. specjalistów przyznaje, iż w ich przedsiębiorstwie funkcjonuje wolontariat pracowniczy, ustaliła firma rekrutacyjna Hays Poland.


Jak wynika z najnowszego badania Hays Poland przeprowadzonego w listopadzie wśród ponad 500 specjalistów i menedżerów, niespełna 1/5 profesjonalistów ma dostęp do wolontariatu pracowniczego w firmie. Zdaniem autorów badania taki stan rzeczy może być związany przede wszystkim z aktualną sytuacją rynkową.


– W momencie, w którym koniunktura gospodarcza jest sprzyjająca, a przedsiębiorstwa odnotowują zyski, to organizacje chętniej pochylają się nad pozabiznesowymi aspektami swojej działalności. Z kolei gdy sytuacja rynkowa jest niepewna, wiele firm w większym stopniu niż w projekty CSR, angażuje się w opracowanie rozsądnych strategii na przyszłość. W wielu organizacjach działania na rzecz innych nie są w tej chwili priorytetem – tłumaczy Agnieszka Kazimierczak z Hays Poland, cytowana w komunikacie do badania.


Jak podkreśla Hays Poland, zmiana celów strategicznych wpływa z kolei na komunikację wewnętrzną oraz elementy, które pracodawca podkreśla w rozmowach z pracownikami. Może to być powodem, dla którego aż 38 proc. profesjonalistów nie ma świadomości, czy w firmie funkcjonuje wolontariat pracowniczy.

Ile osób angażuje się?


Z drugiej strony choćby jeżeli w firmie funkcjonują programy CSR, to nie zawsze jest to równoznaczne z silnym zaangażowaniem zatrudnionych. Potwierdzają to wyniki badania. Aż 43 proc. profesjonalistów, którzy mają dostęp do wolontariatu pracowniczego, nie skorzystało w tym roku z takiej możliwości. Najczęstszymi przyczynami są brak czasu, zaangażowanie w pomoc innym poza pracą oraz brak interesujących inicjatyw.


– Pomimo niskiego odsetka organizacji zaangażowanych w wolontariat pracowniczy, nie jest to trend, który będzie się pogłębiał. Rosnąca świadomość na temat wyzwań aktualnego świata oraz potrzeba zrównoważonego rozwoju sprawiają, iż organizacji zaangażowanych w działania CSR będzie coraz więcej, a beneficjentami będą bardzo różnorodne grupy – wskazują autorzy badania.


I podkreślają, iż rozpiętość tę widać już teraz. Jak wynika z badania, profesjonaliści, którzy zaangażowali się w tym roku w wolontariat pracowniczy (56 proc.), swoje działania najczęściej ukierunkowywali na rzecz osób w trudnej sytuacji życiowej lub finansowej, zwierząt, seniorów, ale też społeczności, instytucji lub wydarzeń lokalnych. Działania na rzecz środowiska naturalnego podjął zaledwie co dziesiąty respondent.

Polecamy też:



  • Pomocny jak Polak, czyli jak angażujemy się w działalność charytatywną. Jest nowy raport

  • Gorszy stan przyrody to ryzyko także dla firm. Na razie kilka z nich działa na rzecz jej ochrony

  • Ukrainki do hotelu w Świnoujściu za talony paliwowe BP. Jak polski biznes wspierał uchodźców?

  • Chcemy coś zrobić dla klimatu, ale nie wiemy co. I nie wierzymy, iż to coś zmieni

Idź do oryginalnego materiału