Początek roku to istotny czas dla przedsiębiorców, co częściowo wiąże się ze zobowiązaniami wobec Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Wspomniane powyżej informacje dotyczą właśnie płatników składek, a konkretniej chodzi o rozliczenie konta płatnika składek za 2024 rok. W zależności od jego stanu konieczne może być podjęcie dodatkowych kroków.
REKLAMA
Zobacz wideo Janina Petelczyc: Dlaczego osoba na minimalnej pensji ma płacić większe składki niż bogaty przedsiębiorca?
Jak sprawdzić rozliczenie z ZUS? Płatnicy składek otrzymają informację o stanie i konta za 2024 rok
ZUS rozpoczął właśnie przekazywanie płatnikom składek informacji o stanie ich konta za 2024 rok, a dokładnie proces ten ruszył 7 stycznia 2025 roku. Jak dowiadujemy się z komunikatu opublikowanego na oficjalnej stronie urzędu, obejmie to ponad 3,3 miliona płatników składek. Z otrzymanej wiadomości dowiemy się, czy na naszym koncie jest nadpłata, niedopłata, czy saldo zerowe. Ponadto uwzględnione w niej będzie, jaką kwotę wpłaciliśmy przez cały rok i na jakie należności rozliczone zostały nasze wpłaty. Wiadomość znajdziemy na naszym profilu Platformie Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (PUE ZUS). Co jednak zrobić, gdy okaże się, iż nasze saldo nie jest zerowe?
Rozliczenie konta płatnika składek może wykazać niedopłatę lub nadpłatę. Co zrobić w tych sytuacjach?
Pierwszą (mniej korzystną z naszego punktu widzenia) sytuacją jest stwierdzenie niedopłaty na koncie płatnika. Taką należność należy uregulować jak najszybciej. Jednocześnie ZUS podkreśla, iż osoby niebędące w stanie zrobić tego jednorazowo mogą wnioskować o rozłożenie kwoty na raty. Warto przy tym skorzystać z usług doradcy ds. ulg i umorzeń, który przedstawi nam najkorzystniejsze warunki spłaty zadłużenia, pomoże wypełnić wniosek i skompletować niezbędne dokumenty. Taka porada odbywa się telefonicznie lub w ramach e-wizyty.
W przypadku nadpłaty mamy dwie możliwości. Nadpłatę możemy przeznaczyć na rozliczenie bieżących składek. Przy tej opcji wystarczy pomniejszyć wpłatę w najbliższym terminie płatności składek o odpowiednią kwotę. jeżeli natomiast chcemy otrzymać zwrot pieniędzy, konieczne będzie złożenie osobnego wniosku (na formularzu RZS-P). Co ważne, nadpłata może być zwrócona wyłącznie na numer rachunku bankowego, który jest zapisany na naszym koncie płatnika.
Zobacz też: Czy w 2025 roku zapłacimy niższe podatki? Sprawdzamy skalę podatkową i kwotę wolną
Na koniec należy zaznaczyć, iż rozliczenia wysyłane w tej chwili przez ZUS uwzględniają deklaracje rozliczeniowe i opłacone składki, które zostały zapisane na kontach płatników do 31 grudnia 2024 roku. o ile dokonywaliśmy jakichkolwiek zmian po tym terminie i chcemy poznać aktualne saldo konta, musimy sprawdzić je we własnym zakresie na profilu na PUE ZUS.
Dziękujemy, iż przeczytałaś/eś nasz artykuł.Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.