Generacja Z w pracy: Między szczęściem a wypaleniem – paradoksy współczesnego rynku pracy według badania Jabra”

9 miesięcy temu

W najnowszym raporcie Jabra, zatytułowanym Mind the Gap – How Gen Z is Disrupting the Workplace in 2024, skupiono się na analizie pracy różnych pokoleń, przeprowadzonej wśród 4 473 osób w 14 krajach na całym świecie, w tym w Polsce. Odkrycia z tego badania rzucają światło na zaskakujące paradoksy dotyczące postaw pokolenia Z wobec pracy.

Paradoks 1: Zadowolenie pomimo stresu i wypalenia

  • 52% przedstawicieli pokolenia Z odczuwa stres i boryka się z wypaleniem zawodowym, a mimo to deklaruje, iż czuje się szczęśliwe w codziennej pracy.
  • Dla 43% przedstawicieli pokolenia Z kariera zawodowa jest ważniejsza od życia osobistego.
  • 28% z nich twierdzi, iż rozmowy na czacie mają większe znaczenie w budowaniu poczucia więzi niż spotkania w cztery oczy lub za pośrednictwem wideo.
  • 36% przedstawicieli pokolenia Z czuje się niekomfortowo podczas rozmowy ze swoim przełożonym na temat dyskomfortu w pracy.

Paradoks 2: Elastyczność pracy vs. Wynagrodzenie

  • Najważniejszym kryterium przy wyborze pracy dla pokolenia Z jest elastyczność pracy (35%), która ma większe znaczenie niż wynagrodzenie (4%).
  • W Polsce priorytety wyglądają nieco inaczej: dla pokolenia Z najważniejszym kryterium jest wynagrodzenie (23%), a w drugiej kolejności elastyczność pracy (22%).

Paradoks 3: Szczęście na tle zmiany pracy

  • 89% pokolenia Z pracuje na stanowiskach, które pozwalają na wybór własnego grafiku pracy, co odzwierciedla ich cyfrową naturę i nastawienie na elastyczność.
  • Ponad 70% respondentów jest zadowolonych z pracy, ale jednocześnie 52% przyznaje, iż czuje się wypalonych zawodowo, a 48% przewiduje zmianę pracy w ciągu najbliższego roku.

Paradoks 4: Balans między życiem zawodowym a prywatnym

  • 43% (w Polsce 37%) przedstawicieli pokolenia Z stawia karierę zawodową ponad równowagę między życiem prywatnym i zawodowym.
  • Jednak 27% (w Polsce 17%) uważa, iż równowaga między życiem zawodowym a prywatnym jest najważniejszą miarą sukcesu w pracy.

Paradoks 5: Preferencje komunikacyjne

  • 34% przedstawicieli pokolenia Z uznaje bezpośredni kontakt z kolegami i przełożonymi za najważniejszy w budowaniu więzi zawodowych, w Polsce ten czynnik był istotny dla 47% przedstawicieli pokolenia Z.

Paradoks 6: Oczekiwania wobec menedżerów

  • 36% przedstawicieli pokolenia Z (w Polsce 32%) czuje się niekomfortowo podejmując rozmowy na temat dyskomfortu w pracy ze swoim przełożonym.
  • Pracownicy bardziej cenią sobie umiejętności miękkie niż twarde, preferując menedżerów empatycznych (38%) niż doświadczonych (9%).

Paul Sephton, Head of Brand Communications w Jabra, podkreśla znaczenie zrozumienia tych paradoksów: “Nigdy wcześniej nie doświadczyliśmy tak wyraźnych różnic pokoleniowych, jeżeli chodzi o nasze podstawowe rozumienie pracy i wykonywanego zawodu. najważniejsze jest, aby menedżerowie zrozumieli złożone paradoksy związane z tym, jak młodsze pokolenia postrzegają świat pracy.”

Pełny raport dostępny jest na stronie: www.jabra.com/GenZ-2024

Badanie to dostarcza cennych wskazówek na temat tego, jak pokolenie Z wpływa na współczesny rynek pracy i jakie wyzwania oraz możliwości niesie to dla pracodawców i menedżerów w adaptacji do nowych realiów zawodowych.

Idź do oryginalnego materiału